عنوان : ( تبیین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بر اساس دیدگاه معرفت شناختی آنان )
نویسندگان: حسین کارشکی , حمیده پاک مهر ,چکیده
با عنایت به اهمیت تمایل به تفکر انتقادی و بررسی عوامل تأثیرگذار بر آن، مطالعه حاضر با هدف بررسی و تبیین تأثیر دیدگاه های معرفت شناختی دانشجویان در گرایش به تفکر انتقادی آنان صورت گرفت. روش این تحقیق علی- مقایسه ای است. جامعه آماری شامل کلیه دانشجویان حوزه علوم انسانی دانشگاه پیام نور واحد بافق بودند (460 نفر). تعداد 146 نفر از دانشجویان مذکور به روش طبقه ای نسبی و از طریق فرمول حجم نمونه انتخاب و با استفاده از پرسشنامه گرایش به تفکر انتقادی ریکتس (2003) و باورهای معرفت شناختی شومر (1998) مورد ارزیابی قرار گرفتند. نتایج مطالعه حاضر نشان داد 1- بین دو گروه از دانشجویان با باورهای معرفت شناختی پیچیده و خام در گزایش به تفکر انتقادی تفاوت معناداری وجود دارد.2- اکثر دانشجویان مورد بررسی از باورهای معرفت شناختی پیچیده برخوردار بودند. 3- گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان مورد بررسی در سطح مطلوبی قرار نداشت. با توجه به نتایج حاصل، تغییر باورهای خام به سمت باورهای پیچیده، می تواند در جهت تقویت تمایل به تفکر انتقادی و پیشبرد اهداف آموزش عالی موثر واقع گردد.
کلمات کلیدی
, باور های معرفت شناختی, گرایش به تفکر انتقادی, برنامه درسی@article{paperid:1044799,
author = {کارشکی, حسین and پاک مهر, حمیده},
title = {تبیین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بر اساس دیدگاه معرفت شناختی آنان},
journal = {روانشناسی تربیتی-دانشگاه علامه طباطبایی},
year = {2015},
volume = {10},
number = {34},
month = {March},
issn = {2538-3183},
pages = {111--126},
numpages = {15},
keywords = {باور های معرفت شناختی، گرایش به تفکر انتقادی، برنامه درسی},
}
%0 Journal Article
%T تبیین گرایش به تفکر انتقادی دانشجویان بر اساس دیدگاه معرفت شناختی آنان
%A کارشکی, حسین
%A پاک مهر, حمیده
%J روانشناسی تربیتی-دانشگاه علامه طباطبایی
%@ 2538-3183
%D 2015