Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران, دوره (22), شماره (4), سال (2015-3) , صفحات (631-646)

عنوان : ( کاربرد کاتدولومینسانس، ایزوتوپ های پایدار و سیالات درگیر برای شناسایی و تفسیر انواع دولومیت های سازند پادها واقع در بلوک طبس، ایران مرکزی )

نویسندگان: حامد زندمقدم , سیدرضا موسوی حرمی , اسداله محبوبی , هدا باوی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

برای شناسایی و جدایی انواع دولومیت های سازند پادها در شمال و جنوب بلوک طبس، سه برش چینه شناسی که دارای بیشترین مقدار دولومیت هستند، انتخاب و نمونه برداری شدند. بررسی های سنگ نگاری و ژئوشیمیایی سبب شناسایی سه نوع دولومیت اولیه ی (PD)، جانشینی (RD) و رگه و حفره پرکن (VD) شده است. دولومیت های PD ریز بلور، بی شکل، دارای بافت روزنه دار و دارای ساخت هایی همچون لامیناسیون موازی، ترک های گلی و ساخت های استرماتولیتی و تی پی بوده و بعلاوه از لومینسانس تیره یا سرخ تیره برخوردارند. دولومیت هایRD بیشتر به صورت جانشین در زمینه ی میکریتی و گاهی خرده های فسیلی مشاهده شده و به صورت دانه شکری و نیمه شکل دار و دارای لومینسانس نارنجی تا سرخ هستند. دولومیت های VD اغلب درشت بلور و شکل دار بوده و بر اساس شدت لومینسانس از شش پتروتیپ تشکیل شده اند. آنالیزهای ژئوشیمیایی دولومیت های PD و RD نشان دهنده ی گستره های مشابه بوده که بازتاب دهنده ی شرایط تشکیل تقریباً یکسان برای آن هاست. بررسی دمای تشکیل این دولومیت ها با استفاده از ایزوتوپ اکسیژن، به ترتیب گویای دمای 44 و 59 درجه ی سانتیگراد است. مدل دریایی و عمق تدفین بسیار کم محتمل ترین مدل برای تشکیل دولومیت های PD و RD است. دولومیت های VD دارای سبکترین ایزوتوپ اکسیژن بوده و بر این اساس دمای تشکیل آن ها 82 درجه ی سانتیگراد محاسبه شده است. بررسی سیالات درگیر در این دولومیت ها نیز دمایی برابر با 83 درجه ی سانتیگراد را نشان می دهد. مدل تدفینی محتمل ترین مدل دولومیتی شدن برای تشکیل دولومیت های VD برآورد شده است.

کلمات کلیدی

, دولومیت, سنگ نگاری, ژئوشیمی, سازند پادها, ایران مرکزی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1045380,
author = {زندمقدم, حامد and موسوی حرمی, سیدرضا and محبوبی, اسداله and باوی, هدا},
title = {کاربرد کاتدولومینسانس، ایزوتوپ های پایدار و سیالات درگیر برای شناسایی و تفسیر انواع دولومیت های سازند پادها واقع در بلوک طبس، ایران مرکزی},
journal = {Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران},
year = {2015},
volume = {22},
number = {4},
month = {March},
issn = {1561-6290},
pages = {631--646},
numpages = {15},
keywords = {دولومیت، سنگ نگاری، ژئوشیمی، سازند پادها، ایران مرکزی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T کاربرد کاتدولومینسانس، ایزوتوپ های پایدار و سیالات درگیر برای شناسایی و تفسیر انواع دولومیت های سازند پادها واقع در بلوک طبس، ایران مرکزی
%A زندمقدم, حامد
%A موسوی حرمی, سیدرضا
%A محبوبی, اسداله
%A باوی, هدا
%J Iranian Journal crystallography and mineralogy- بلور شناسی و کانی شناسی ایران
%@ 1561-6290
%D 2015

[Download]