عنوان : ( واقع گرایی در داستان های «مدیر مدرسه» آل احمد و «زقاق المدق» نجیب محفوظ )
نویسندگان: امید ایزانلو , حسن عبدالهی ,چکیده
واقع گرایی جهان را آنگونه که هست به نمایش می گذارد، نه آنگونه که می خواهیم. رمان واقع گرا نیز تصویری از جامعه با تمام زشتی و زیبایی های آن است. رمان نویس، حادثه ای را در یک مکان مشخص، یک برهه زمانی معین و با کمک شخصیت های داستانی ترسیم می کند و با انتخاب زاویه دید به آن جهت می دهد. تصویری که در پس پرده زمان، مکان، شخصیت ها و از زوایه دید نویسنده ارائه می شود، نشان از تاریخ اجتماعی جامعه به همراه تحولات سیاسی و اقتصادی آن دارد. مدرسه آل احمد و کوچه نجیب محفوظ دو مکان هستند در دو دوره زمانی خاص؛ در جامعه ای که در آن قدرتهای استعماری و استبداد داخلی با اقدامات خود سرنوشت مردم سرزمین خود را رقم می زنند. سرنوشت این مردم، موضوع داستان این دو نویسنده است.
کلمات کلیدی
, واقع گرایی, مدیر مدرسه, زقاق المدق@article{paperid:1046061,
author = {ایزانلو, امید and عبدالهی, حسن},
title = {واقع گرایی در داستان های «مدیر مدرسه» آل احمد و «زقاق المدق» نجیب محفوظ},
journal = {زبان و ادبیات عربی},
year = {2014},
volume = {5},
number = {9},
month = {February},
issn = {2008-7217},
pages = {21--43},
numpages = {22},
keywords = {واقع گرایی، مدیر مدرسه، زقاق المدق},
}
%0 Journal Article
%T واقع گرایی در داستان های «مدیر مدرسه» آل احمد و «زقاق المدق» نجیب محفوظ
%A ایزانلو, امید
%A عبدالهی, حسن
%J زبان و ادبیات عربی
%@ 2008-7217
%D 2014