پژوهش‌های روستایی, دوره (4), شماره (4), سال (2014-2) , صفحات (793-824)

عنوان : ( توسعه و اعتبارسنجی شاخص های موثر درشبکه فضایی بازاریابی محصول شیر درمناطق روستایی )

نویسندگان: محمدرضا رضوانی , طاهره صادقلو , عبدالرضا رکن الدین افتخاری , حسنعلی فرجی سبکبار ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

شاخص های شبکه فضایی بازاریابی از عمده ترین معیارها برای موفقیت برنامه ریزی و هدف­ گذاری برای بهبود معیشت روستاهایی است که اقتصاد آنها بر محوریت کشاورزی، دامپروری و فعالیت­های دامی قرار دارد. در این راستا مقاله در صدد توسعه و اعتبار سنجی شاخص های موثر در شبکه های فضایی بازاریابی محصول شیر در نواحی روستایی است تا برنامه ریزان و محققان اقتصاد کشاورزی روستاها بتوانند در مطالعات بازاریابی محصولات روستایی و حتی سایر تولیدات کشاورزی از آن استفاده کنند. از این روی، با بررسی ادبیات نظری موضوع، 46 شاخص شناسایی و انتخاب گردید و از طریق پرسشنامه در معرض قضاوت و داوری 50 نفر از خبرگان و کارشناسان قرار گرفت. برای اعتبار سنجی و دستیابی به اجماع نظر متخصصان علاوه بر آماره های میانگین از تکنیک اولویت بندی تاپسیس و توان رتبه ای و برای مقایسه نظرات دو گروه خبرگان دانشگاهی و کارشناسی نیز از آزمون من ویتنی استفاده شد. نتایج نشان می دهد که ابعاد زمینه ­ساز یا بسترساز شبکه فضایی بازاریابی اهمیت و تاثیر بالاتری نسبت به ابعاد دیگر در شکل ­گیری شبکه فضایی بازاریابی دارد. همچنین نتایج آزمون من ویتنی نشان داد که بین دو گروه در رابطه با شاخص های 46 گانه مطرح شده اجماع نظر وجود داشته و تنها یک شاخص شیوه حمل و نقل از سوی دو گروه نخبگان مورد اجماع نظر قرار نگرفت. بدین ترتیب سایر شاخص ها برای مطالعات و فعالیت های اجرایی بعدی مورد تایید می باشند.

کلمات کلیدی

شبکه فضایی بازاریابی؛ شاخص؛ اعتبار سنجی؛ محصول شیر؛ مناطق روستایی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1046153,
author = {محمدرضا رضوانی and صادقلو, طاهره and عبدالرضا رکن الدین افتخاری and حسنعلی فرجی سبکبار},
title = {توسعه و اعتبارسنجی شاخص های موثر درشبکه فضایی بازاریابی محصول شیر درمناطق روستایی},
journal = {پژوهش‌های روستایی},
year = {2014},
volume = {4},
number = {4},
month = {February},
issn = {2008-7373},
pages = {793--824},
numpages = {31},
keywords = {شبکه فضایی بازاریابی؛ شاخص؛ اعتبار سنجی؛ محصول شیر؛ مناطق روستایی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T توسعه و اعتبارسنجی شاخص های موثر درشبکه فضایی بازاریابی محصول شیر درمناطق روستایی
%A محمدرضا رضوانی
%A صادقلو, طاهره
%A عبدالرضا رکن الدین افتخاری
%A حسنعلی فرجی سبکبار
%J پژوهش‌های روستایی
%@ 2008-7373
%D 2014

[Download]