آبیاری و زهکشی ایران, دوره (8), شماره (4), سال (2015-1) , صفحات (16-31)

عنوان : ( مقایسه دو مدل K-NN و ریزمقیاس LARS-WG بمنظور تولید داده های هواشناسی در سه اقلیم مختلف آب و هوایی(مشهد- بیرجند-بجنورد) )

نویسندگان: نسرین صالح نیا , امین علیزاده , سهراب کلثومی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

روند رو به افزایش دمای زمین و تغییرات شرایط آب و هوایی وابسته در سراسر کره زمین به تغییرات اقلیمی اشاره دارد. در فقدان اقدامات مناسب مدیریتی و فقدان پایش بهنگام پیامدهای وابسته، تغییر اقلیم به احتمال زیاد بخش عمده ای از مسائل مربوط به کشاورزی، منابع آب، و حتی گردشگری را تحت تاثیر قرار خواهد. مدل های جهانی اقلیمی، که در حال حاضر به عنوان قابل اطمینان ترین منبع ارائه اطلاعات تغییر اقلیم بکار می روند. در کنار این مدل ها مدلی مانند نزدیک ترین همسایه (KNN) برای تولید داده های اقلیمی بکار می رود. در مطالعه حاضراز خروجی دو مدل LARS-WG5.5 و KNN برای پیش بینی داده های دمای حداقل، حداکثر و بارش سی ساله ی 2043-2014 سه اقلیم مشهد، بیرجند و بجنورد استفاده شد. نتایج نشان دادند که در مرحله صحت سنجی در مشهد دمای حداقل به ترتیب در KNN و LARS با ضریب R2، 93 و 96 درصد و MBE، 1 و 2 و دمای حداکثر با ضریب R2، 96 و 98 درصد و MBE، 1 و 0 می باشند. پارامتر بارش در هر دو مدل نسبت به دو دمای حداقل و حداکثر با کمی ضعف در تولید همراه است که این ضعف در مدل LARS نسبت به مدل KNN بیشتر به چشم می خورد. در سی ساله ی پیش بینی مقادیر مدل های KNN و LARS با ضریب R2، دمای حداقل 99 و 98 درصد و دمای حداکثر 99 و 98 درصد دارای تخمین مناسبی هستند. مدل KNN نسبت به مدل LARS در پیش بینی بارش با ضریب R2 ، 98 و 96 درصد نسبت به دوره ی پایه تغییرات کمتری را نشان می دهد. دمای حداقل و حداکثر به ترتیب در بیرجند در مدل های KNN و LARS با ضریب R2، 99، 98 درصد و 99، 98 درصد دارای تغییرات متفاوتی در دوره ی آتی نسبت به 30 سال آینده نخواهند بود. میزان بارش در بیرجند و بجنورد به ترتیب با ضریب R2 ، 96، 95 درصد و 96، 92 درصد نسبت به دوره پایه همراه بود.

کلمات کلیدی

, مولدهای آب و هوا , تغییراقلیم, ریزمقیاس نمایی آماری, نزدیکترین همسایه, پیش بینی
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1046741,
author = {صالح نیا, نسرین and علیزاده, امین and سهراب کلثومی},
title = {مقایسه دو مدل K-NN و ریزمقیاس LARS-WG بمنظور تولید داده های هواشناسی در سه اقلیم مختلف آب و هوایی(مشهد- بیرجند-بجنورد)},
journal = {آبیاری و زهکشی ایران},
year = {2015},
volume = {8},
number = {4},
month = {January},
issn = {2008-7942},
pages = {16--31},
numpages = {15},
keywords = {مولدهای آب و هوا ، تغییراقلیم، ریزمقیاس نمایی آماری، نزدیکترین همسایه، پیش بینی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T مقایسه دو مدل K-NN و ریزمقیاس LARS-WG بمنظور تولید داده های هواشناسی در سه اقلیم مختلف آب و هوایی(مشهد- بیرجند-بجنورد)
%A صالح نیا, نسرین
%A علیزاده, امین
%A سهراب کلثومی
%J آبیاری و زهکشی ایران
%@ 2008-7942
%D 2015

[Download]