شاهنامه فردوسی و مطالعات هنری , 2014-05-14

عنوان : ( درفش های شاهنامه: کیفیت نمادپردازی باورهای جمعی در نگارگری قومی و ملی )

نویسندگان: فرزاد قائمی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

درفش، به عنوان یک رزم افزار نمادین ، حاوی ارزشهای قومی، جمعی و ملی و بر مبنای بسترهای فرهنگی شکل دهنده بدان، محتوی باور بشر باستانی به نیروهای کیهانی و توان جادویی نمادهاست. درفشهای شاهنامه، به جز درفش کیانی (کاویان) دربردارندة باورهای توتمی باستان، و راوی اعتقاد قبایل به تجسم روح نیای جامعه در کالبد یک توتم غیرانسانی است. این درفشها در نظام ملوک الطوایفی اشکانی، و بر مبنای آرایش ملوک تحت فرمان حکومت مرکزی شکل گرفته اند. اعتقاد به مفهوم ملت- کشور و قداست الهی پایگاه قدرت، در عصر ساسانی، باعث می شود نماد جدیدی در نگارة درفش متولد شود که نمایندة پیوند یک ابر- ملت است و درفش کاویان، تنها درفش شاهنامه است که در این بستر شکل گرفته است.

کلمات کلیدی

, درفش, درفش کیانی (کاویان), توتم, فرّه, نماد.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1046795,
author = {قائمی, فرزاد},
title = {درفش های شاهنامه: کیفیت نمادپردازی باورهای جمعی در نگارگری قومی و ملی},
booktitle = {شاهنامه فردوسی و مطالعات هنری},
year = {2014},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {درفش، درفش کیانی (کاویان)، توتم، فرّه، نماد.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T درفش های شاهنامه: کیفیت نمادپردازی باورهای جمعی در نگارگری قومی و ملی
%A قائمی, فرزاد
%J شاهنامه فردوسی و مطالعات هنری
%D 2014

[Download]