دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین , 2014-09-05

عنوان : ( ارائه مدلی برای انتخاب تأمین کننده بر مبنای رویکرد ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی و روش شباهت به راه حل ایده آل- ( مورد مطالعه : شرکت آب معدنی برف دانه ) )

نویسندگان: احمد توکلی , سیده سارا سیدی , علی علیزاده زوارم ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

مدیریت زنجیره تأمین، از مهم ترین موضوعاتی است که در محیط رقابتی امروزی همواره مطرح می باشد. در این راستا، چگونگیانتخابمناسب ترینتأمین کننده نیزبه عنوانیکعاملاستراتژیکدرزنجیره تأمینمورد توجهقرارگرفته است. هدفازاینمقالهارائهیک مدل مناسب بر مبنایروش هایتصمیم گیریچند معیارهبرایانتخاب بهترینتأمین کنندگان درزنجیره تأمینمی باشد. مورد مطالعه در این تحقیق، شرکت آب معدنی برف دانه است که سه تأمین کننده اصلی درب بطری های آب های معدنی این شرکت بر اساس مدل ارائه شده اولویت بندی شده اند. در مراحل اجرایی تحقیق، ابتدا مهم ترین معیارها برای انتخاب تأمین کننده با استفاده از مطالعات گذشته و مصاحبه با مدیران شرکت، شناسایی شده و سپس، با انجام مقایسات زوجی، معیارها بر اساس روش تحلیل سلسله مراتبی وزن دهی شدند. سه تأمین کننده اصلی با توجه به این معیارها بر مبنای پرسشنامه ای با طیف لیکرت (مقیاس نه تایی) امتیازدهی شده و در نهایت، بر اساس روش شباهت به راه حل ایده آل رتبه بندی گردیدند. برای انجام محاسبات و تحلیل داده ها از دو برنامه نرم افزاریExpert Choice و Excelبهره گرفته شده است. بر اساس نتایج به دست آمده مشخص گردید که مهم ترین معیارهای انتخابی در این شرکت عبارتند از تحویل به موقع، کیفیت، قیمت، امکانات و ظرفیت تولید، رتبه و موقعیت در صنعت، نحوه پرداخت، تولید محصول دوستار طبیعت و توانایی فنی که تأمین کنندگان با توجه به این معیارها رتبه بندی گردیدند.

کلمات کلیدی

, زنجیره تأمین, انتخاب تأمین کننده, تصمیم گیری چندمعیاره, تحلیل سلسله مراتبی(AHP), شباهت به راه حل ایده آل (TOPSIS)
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1047490,
author = {توکلی, احمد and سیدی, سیده سارا and علیزاده زوارم, علی},
title = {ارائه مدلی برای انتخاب تأمین کننده بر مبنای رویکرد ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی و روش شباهت به راه حل ایده آل- ( مورد مطالعه : شرکت آب معدنی برف دانه )},
booktitle = {دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین},
year = {2014},
location = {گرگان, ايران},
keywords = {زنجیره تأمین، انتخاب تأمین کننده،تصمیم گیری چندمعیاره، تحلیل سلسله مراتبی(AHP)، شباهت به راه حل ایده آل (TOPSIS)},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T ارائه مدلی برای انتخاب تأمین کننده بر مبنای رویکرد ترکیبی تحلیل سلسله مراتبی و روش شباهت به راه حل ایده آل- ( مورد مطالعه : شرکت آب معدنی برف دانه )
%A توکلی, احمد
%A سیدی, سیده سارا
%A علیزاده زوارم, علی
%J دومین همایش ملی علوم مدیریت نوین
%D 2014

[Download]