عنوان : ( بررسی عوامل مؤثر بر راندمان توربین محور عمودی داریوس به روش آیرودینامیکی )
نویسندگان: علیرضا عرب گلارچه , محمد مقیمان , سید محمد جوادی مال آباد ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
توربین داریوس یکی از انواع توربینهای بادی محور عمودی است که علیرغم ساختار ساده، تحلیل بسیار پیچیدهای دارد. مکانیزم دینامیکی پیچیده جریان در اطراف این ماشین باعث شده مسئله بهینهسازی آیرودینامیکی آن هنوز یک مسئله باز باقی بماند. در این مقاله از روش تحلیلی چند تیوب جریانی دوگانه برای محاسبه اثر عوامل ضخامت پره، صلبیت، عدد رینولدز، گام زاویهای و ضریب منظری بر راندمان و گشتاور راهاندازی توربین استفاده شده است. با توجه به اینکه روش تحلیلی چند تیوب جریانی دوگانه، یک روش نیمه تجربی است، ضرایب برآ و پسآی مقاطع مورد استفاده در زوایای حمله مختلف، با استفاده از اطلاعات آزمایشگاهی موجود وارد کد شده است. نتایج نشان میدهد افزایش ضخامت، عدد رینولدز و صلبیت موجب افزایش قابلیت خود راهاندازی توربین میشود. همچنین افزایش صلبیت موجب کاهش دامنه کاری توربین در سرعتهای مختلف روتور خواهد شد. از طرفی افزایش ضریب منظری منجر به افزایش راندمان بهخصوص در سرعت چرخش میانه میشود. همچنین نتایج نشان میدهند که توربین با صلبیت متغیر (توربین با پره منحنی) میتواند علاوه بر خود راهاندازی بهتر، در دامنه سرعتهای روتور وسیعتری مورد استفاده قرار گیرد. اما بررسی پره با ضخامت متغیر نشان داد، تغییر ضخامت پروفیل در طول پره، تأثیر مثبتی بر خود راهانداز بودن توربین ندارد. افزایش گام زاویهای، تأثیر مناسبی بر عملکرد دارد. مقایسه نتایج مطالعه حاضر با نتایج تجربی نشان میدهد کد استفاده شده از دقت مناسبی برخوردار است، اما با بالاتر رفتن سرعت دورانی روتور از سرعت دورانی نامی دقت این روش کاهش مییابد.
کلمات کلیدی
توربین باد؛ داریوس؛ مقطع پره؛ صلبیت@article{paperid:1047778,
author = {عرب گلارچه, علیرضا and مقیمان, محمد and سید محمد جوادی مال آباد},
title = {بررسی عوامل مؤثر بر راندمان توربین محور عمودی داریوس به روش آیرودینامیکی},
journal = {فنی مهندسی مدرس},
year = {2015},
volume = {15},
number = {5},
month = {August},
issn = {****-0011},
pages = {295--301},
numpages = {6},
keywords = {توربین باد؛ داریوس؛ مقطع پره؛ صلبیت},
}
%0 Journal Article
%T بررسی عوامل مؤثر بر راندمان توربین محور عمودی داریوس به روش آیرودینامیکی
%A عرب گلارچه, علیرضا
%A مقیمان, محمد
%A سید محمد جوادی مال آباد
%J فنی مهندسی مدرس
%@ ****-0011
%D 2015