عنوان : ( نقش معماری دانش در ارتقای اثربخشی عملکرد معلمان )
نویسندگان: حسین شکوهی فرد , محمدرضا آهنچیان , بختیار شعبانی ورکی , محمود سعیدی رضوانی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف این مقاله بررسی نقش یکی از مولفه های اصلی معماری دانش یعنی «تبادل دانش ضمنی» در ارتقای اثربخشی عملکرد معلمان است. برای اجرای این پژوهش از روش همبستگی استفاده شده است. در این پژوهش کلیه معلمان دوره ابتدایی استان خراسان جنوبی در سال تحصیلی 92-91 به عنوان جامعه آماری در نظر گرفته شد و 353 تن از این معلمان با روش نمونه گیری خوشهای به عنوان نمونه انتخاب شدند. برای گردآوری داده ها از پرسشنامۀ تبادل دانش ضمنی جوئیا و لموس و پرسشنامۀ اثربخشی معلم چو و بولای استفاده شده است. یافتههای پژوهش نشان دادند که تبادل دانش ضمنی معلمان میتواند پیشبینی کنندۀ اثربخشی آنان باشد. همچنین بین اثربخشی عملکرد معلمان با سطوح ضعیف، متوسط و بالای تبادل دانش ضمنی تفاوت معنی دار مشاهده شد. علاوه بر این نتایج پژوهش نشان داد که شرکت در دورههای آموزش ضمن خدمت معلمان، می تواند زمینه ساز تبادل دانش ضمنی باشد و از این طریق اثربخشی عملکرد معلمان را به طور معنی داری افزایش دهد.
کلمات کلیدی
, برنامه ریزی آموزشی, معماری دانش, رشد حرفهای, اثربخشی معلمان, تبادل دانش ضمنی@article{paperid:1047821,
author = {شکوهی فرد, حسین and آهنچیان, محمدرضا and شعبانی ورکی, بختیار and سعیدی رضوانی, محمود},
title = {نقش معماری دانش در ارتقای اثربخشی عملکرد معلمان},
journal = {مطالعات برنامه ریزی آموزشی},
year = {2018},
volume = {6},
number = {12},
month = {March},
issn = {2345-3133},
pages = {11--28},
numpages = {17},
keywords = {برنامه ریزی آموزشی، معماری دانش، رشد حرفهای، اثربخشی معلمان، تبادل دانش ضمنی},
}
%0 Journal Article
%T نقش معماری دانش در ارتقای اثربخشی عملکرد معلمان
%A شکوهی فرد, حسین
%A آهنچیان, محمدرضا
%A شعبانی ورکی, بختیار
%A سعیدی رضوانی, محمود
%J مطالعات برنامه ریزی آموزشی
%@ 2345-3133
%D 2018