عنوان : ( سنجش سطح خوانایی مقالههای دانشنامه رشد با هدف تعیین مخاطب با استفاده از شاخصهای گانینگ/دیانی- فلش/دیانی و فرای دیانی )
نویسندگان: معصومه غلامی احمدی , محسن نوکاریزی , اعظم صنعت جو ,چکیده
هدف: سنجش سطح خوانایی مقالههای دانشنامه رشد بر اساس سه شاخص گانینگ/دیانی، فلش/دیانی و فرای/دیانی به منظور تعیین مخاطب است. روش: پژوهش تحلیل محتوا و از نوع کاربردی است. جامعه آماری شامل 150 مقاله نمایه شده در دانشنامه رشد است که با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای غیرنسبتی انتخاب شدهاند. یافتهها: سطح خوانایی مقالهها بر اساس هر سه شاخص متناسب با سطح فراگیران دوره دبیرستان و بالاتر تعیین شد. در شاخص گانینگ/دیانی پایینترین سطح خوانایی مربوط به رده «علوم اسلامی» معادل اول دبیرستان و بالاترین سطح مربوط به دو «رده بهداشت و سلامت» و «علوم رایانه و ریاضی» معادل سوم دبیرستان بود. در شاخص فلش/دیانی سه رده «علوم انسانی»؛ «علوم رایانه و ریاضی» و «بهداشت و سلامت» دارای بالاترین سطح معادل سوم دبیرستان و ردههای «علوم اسلامی»؛ «علوم تجربی»؛ «هنر و سرگرمی» پایین ترین سطح معادل اول دبیرستان را بودند. در شاخص فرای/دیانی پایینترین سطح معادل اول دبیرستان و مربوط به رده « علوم اسلامی» و بالاترین سطح مربوط به رده «علوم انسانی» معادل سالهای نخست دانشگاه تعیین شد. بین میانگین ردههای موضوعی بر اساس دو شاخص گانینگ/دیانی و فلش/دیانی در سطح 05/0 تفاوت معناداری وجود داشت. آزمون همبستگی پیرسون نشان داد که بین نتایج به دست آمده از شاخص گانینگ/دیانی و فلش/دیانی در سطح 05/0 رابطه معناداری وجود داشت.
کلمات کلیدی
, دانشنامه رشد, سنجش خوانایی, شاخص گانینگ/دیانی, شاخص فلش/دیانی, شاخص فرای/دیانی, تعیین مخاطب@article{paperid:1048671,
author = {غلامی احمدی, معصومه and نوکاریزی, محسن and صنعت جو, اعظم},
title = {سنجش سطح خوانایی مقالههای دانشنامه رشد با هدف تعیین مخاطب با استفاده از شاخصهای گانینگ/دیانی- فلش/دیانی و فرای دیانی},
journal = {پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2016},
volume = {6},
number = {1},
month = {October},
issn = {2251-6344},
pages = {341--358},
numpages = {17},
keywords = {دانشنامه رشد، سنجش خوانایی، شاخص گانینگ/دیانی، شاخص فلش/دیانی، شاخص فرای/دیانی، تعیین مخاطب},
}
%0 Journal Article
%T سنجش سطح خوانایی مقالههای دانشنامه رشد با هدف تعیین مخاطب با استفاده از شاخصهای گانینگ/دیانی- فلش/دیانی و فرای دیانی
%A غلامی احمدی, معصومه
%A نوکاریزی, محسن
%A صنعت جو, اعظم
%J پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 2251-6344
%D 2016