عنوان : ( اثربخشی برنامهی مبتنی بر بازیهای نرمافزاری با رویکرد زبانشناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن )
نویسندگان: سارا کلانی , سید محسن اصغری نکاح , علی غنائی چمن آباد ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر برنامه نرمافزاری بازیهای زبان شناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن انجام گرفته است. طرح پژوهش حاضر آزمایشی با پیش آزمون-پس آزمون با گروه گواهاست. جامعهی آماری در این مطالعه عبارت است از کلیهی دانشآموزان دارای اختلال خواندن پسر پایهی دوم دبستان که در سال تحصیلی 92-1391 به مراکز اختلالات یادگیری شهر مشهد مراجعه کرده اند. به روش نمونهگیری در دسترس برای دو گروه آزمایش و گواه، نمونهای شامل 20 دانشآموز از دو مرکز اختلال یادگیری ناحیه 6 و 3 آموزش و پرورش استثنایی شهر مشهد انتخاب شدند. در برنامه مداخله گروه آزمایش، برای هر دانشآموز جلسات آموزشی با کمک برنامه نرمافزار بازیهای زبان شناختی برگزار شد و در گروه گواه نیز هر دانشآموز از آموزشهای مرسوم در مراکز اختلال یادگیری بهره میجست. جهت سنجش دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان از آزمون تشخیصی خواندن شیرازی استفاده شده است. نتایج حاصل از آزمون آماری تحلیل کوواریانس نشان داد که بین میانگین نمرات گروه آزمایش و گواه در دقت خواندن (05/0>P)، درک مطلب (01/0>P) تفاوت معناداری وجود دارد. با توجه به نتایج پژوهش میتوان گفت آموزش به کمک نرمافزار آموزشی بازیهای زبان شناختی نسبت به روشهای مرسوم بر عملکرد دقت خواندن و درک مطلب تاثیرگذارتر بوده است.
کلمات کلیدی
اختلال خواندن؛ بازیهای نرم افزاری زبان شناختی؛ درک مطلب؛ دقت خواندن@article{paperid:1049325,
author = {کلانی, سارا and اصغری نکاح, سید محسن and غنائی چمن آباد, علی},
title = {اثربخشی برنامهی مبتنی بر بازیهای نرمافزاری با رویکرد زبانشناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن},
journal = {ناتوانی های یادگیری},
year = {2015},
volume = {4},
number = {4},
month = {September},
issn = {2251-8673},
pages = {66--84},
numpages = {18},
keywords = {اختلال خواندن؛ بازیهای نرم افزاری زبان شناختی؛ درک مطلب؛ دقت خواندن},
}
%0 Journal Article
%T اثربخشی برنامهی مبتنی بر بازیهای نرمافزاری با رویکرد زبانشناختی بر دقت خواندن و درک مطلب دانشآموزان با اختلال خواندن
%A کلانی, سارا
%A اصغری نکاح, سید محسن
%A غنائی چمن آباد, علی
%J ناتوانی های یادگیری
%@ 2251-8673
%D 2015