همایش بین المللی معماری،عمران و شهرسازی در هزاره سوم , 2015-07-24

عنوان : ( بررسی عدم قطعیت در فرایند مدل¬سازی و پیش¬بینی رشد شهری با استفاده از اتوماتای سلولی و منطق فازی(مطالعه موردی شهر مشهد) )

نویسندگان: فرهاد رستمی گله , روزبه شاد , مرجان قائمی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

توسعه شهری پدیده مکانی پیچیده¬ای است که به¬ وسیله¬ی تعداد زیادی فاکتور غیرقطعی کنترل می¬شود. شرایط جغرافیایی منطقه، وضعیت اقتصادی و اجتماعی، پتانسیل رشد جمعیت، برنامه¬ریزی شهری و تصمیم¬گیری مدیران از جمله فاکتورهایی می¬باشند که نقش مهمی در توسعه شهری ایفا می¬کنند. هیچ یک از این فاکتورها رفتار قطعی نداشته و به¬وسیله¬ی منطق بولین کنترل نمی¬شوند. لذا وارد نمودن منطق فازی در فرایند مدل¬سازی باعث افزایش کارایی مدل شده و نتایج واقع بینانه‌تری را برای تصمیم‌گیرندگان فراهم می¬سازد. بدین منظور، با بهکارگیریمدلاتوماتای سلولی فازی(FCA)توسعهیافتهبرمبنایسیستماطلاعاتمکانیوارائهمدلیقدرتمندوسادهوضعیت گسترش فیزیکی شهر مشهد از سال 2002 تا 2015 شبیه¬سازی شده و پس از تعیین مدل مناسب، رفتار شهری در سال 2028 پیش¬بینی می¬گردد. به این منظور ابتدا عوامل موثر(فیزیکی و انسانی) در رشد شهری و همچنین نقشه کاربری اراضی در دوره اول(2002 الی 2015) جمع¬آوری و پردازش شده است. در ادامه قوانین انتقال مورد نظر مطابق با منطق فازی بر روی عوامل مذکور اعمال گردیده و نقشه همسان¬سازی تهیه می¬شود. سپس طی کالیبراسیون (به صورت تجربی) وزن فاکتورها برای شرکت در الگوریتم اتوماتای سلولی به¬دست آمده و مطابق با عملکرد این الگوریتم مدل سازی انجام می¬شود. در این تحقیق از ضریب همبستگی برای اعتبار سنجی نتایج استفاده شده و در نهایت رشد شهری برای سال 2028 پیش¬بینی می¬گردد.

کلمات کلیدی

, مدل‌سازی شهری, عدم قطعیت, اتوماتای سلولی فازی, سیستم اطلاعات مکانی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1049747,
author = {رستمی گله, فرهاد and شاد, روزبه and مرجان قائمی},
title = {بررسی عدم قطعیت در فرایند مدل¬سازی و پیش¬بینی رشد شهری با استفاده از اتوماتای سلولی و منطق فازی(مطالعه موردی شهر مشهد)},
booktitle = {همایش بین المللی معماری،عمران و شهرسازی در هزاره سوم},
year = {2015},
location = {تهران, ايران},
keywords = {مدل‌سازی شهری، عدم قطعیت، اتوماتای سلولی فازی، سیستم اطلاعات مکانی.},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T بررسی عدم قطعیت در فرایند مدل¬سازی و پیش¬بینی رشد شهری با استفاده از اتوماتای سلولی و منطق فازی(مطالعه موردی شهر مشهد)
%A رستمی گله, فرهاد
%A شاد, روزبه
%A مرجان قائمی
%J همایش بین المللی معماری،عمران و شهرسازی در هزاره سوم
%D 2015

[Download]