عنوان : ( پیش بینی آسیب های اجتماعی بر اساس مهارت های زندگی در دانش آموزان )
نویسندگان: محمود نجفی , ایمان الله بیگدلی , غلامرضا دهشیری , اسحق رحیمیان بوگر ,چکیده
هدف پژوهش حاضر، پیش بینی آسیب های اجتماعی بر اساس مهارت ها ی زندگی در دانش آموز ان بود. روش پژوهش توصیفی - همبستگی بود . 800 دانش آموز با روش نمونه گیری طبقه ای نسبی انتخاب و پرسش نامه های مهارت های زندگی و آسیب های اجتماعی محقق ساخته روی آنها اجرا گردید . نتایج نشان داد که بین آگاهی از مهارت ها ی زندگی و آسیب ها ی اجتماعی رابطه ی منفی معن ادار وجود دارد . رگرسیون گام به گام نشان داد که در گام اول متغیر کنترل هیجانات وارد معادله رگرسیون شده و به تنهایی 29 درصد از واریانس آسیب های اجتماعی را تبیین می کند. پس از آن مهارت خودآگاهی، تفکر خلاق، ارتباط بین فردی به ترتیب نقش مهم و معناداری در پیش بینی آسیب ها ی اجتماعی داشتند و در مجموع این متغیرها 34 درصد از تغییرات آسیب های اجتماعی را پیش بینی می کنند . بنابراین، آگاهی از مهارت های زندگی نقش مهمی در پیشگیری از آسیب های اجتماعی دارد و می توان با افزایش آگاهی دانش آموزان از این مهارت ها نسبت به پیشگیری از آسیب ها اقدام کرد.
کلمات کلیدی
مهارت های زندگی؛ آسیب های اجتماعی؛ دانش آموز@article{paperid:1050095,
author = {محمود نجفی and بیگدلی, ایمان الله and غلامرضا دهشیری and اسحق رحیمیان بوگر},
title = {پیش بینی آسیب های اجتماعی بر اساس مهارت های زندگی در دانش آموزان},
journal = {روان شناسی مدرسه},
year = {2013},
volume = {2},
number = {3},
month = {November},
issn = {2252-0821},
pages = {144--163},
numpages = {19},
keywords = {مهارت های زندگی؛ آسیب های اجتماعی؛ دانش آموز},
}
%0 Journal Article
%T پیش بینی آسیب های اجتماعی بر اساس مهارت های زندگی در دانش آموزان
%A محمود نجفی
%A بیگدلی, ایمان الله
%A غلامرضا دهشیری
%A اسحق رحیمیان بوگر
%J روان شناسی مدرسه
%@ 2252-0821
%D 2013