رفتار حرکتی, دوره (7), شماره (21), سال (2015-12) , صفحات (161-176)

عنوان : ( تأثیر یک دوره برنامه تمرینات منتخب بر برنامه‌ریزی و حل مسئله کودکان مبتلابه اختلال نارسایی توجه / فزون کنشی )

نویسندگان: مژگان معمارمقدم , حمید رضا طاهری تربتی , مهدی سهرابی , علی مشهدی , علی کاشی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی یک دوره برنامۀ تمرینی منتخب بر برنامهریزی و حل مسئلۀ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی انجام شد. بدینمنظور، 40 دانشآموز پسر هفت تا 11 سال از مدارس ابتدایی ناحیۀ شش مشهد بهصورت نمونهگیری داوطلبانه انتخاب گردیدند. تشخیص اختلال با استفاده از فرمهای SNAP-IV ، CBCL و مصاحبۀ بالینی صورت گرفت. شرکتکنندگان بهطور تصادفی به دو گروه )تجربی و کنترل( تقسیم شدند. گروه تجربی برنامۀ تمرین منتخب را بهمدت 24 جلسه و هر جلسه 90 دقیقه دریافت کردند؛ اما برای گروه کنترل هیچگونه مداخلهای مشخص نشد. آزمودنیها قبل و بعد از تمرین بهوسیلۀ تکلیف برج لندن ارزیابی شدند. تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کوواریانس چندمتغیری صورت گرفت. نتایج نشان داد عملکرد کودکان گروه تجربی در برنامهریزی و حل مسئله، تفاوت معناداری با گروه کنترل دارد (P<0.05) ؛ بنابراین، برنامۀ تمرینی با شیوه ارائهشده در این پژوهش، بر برنامه ریزی و حل مسئلۀ کودکان مبتلا به اختلال نارسایی توجه/ فزونکنشی تأثیر داشته است.

کلمات کلیدی

, اختلال نارسایی توجه/ فزون کنشی, برنامه تمرینی منتخب, برنامه‌ریزی, حل مسئله