Language Related Research- جستارهای زبانی, دوره (6), شماره (3), سال (2015-9) , صفحات (65-92)

عنوان : ( تأثیر بافت زمانی- مکانی بر تحلیل کنش‌‌گفتار؛ مقایسة فراوانی انواع کنش‌های گفتار در سوره‌های مکّی و مدنی قرآن کریم )

نویسندگان: سیدمحمد حسینی معصوم , عبداله رادمرد ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

بررسی کنش‌های گفتار در متون مذهبی یکی از راه‌های درک لایه‌های پنهان کلام و شناخت تأثیر مورد نظر مبدأ کلام است. این پژوهش برای نخستین‌بار به بررسی و مقایسة کنش‌های گفتار در منتخبی از سوره‌های مکّی و مدنی قرآن کریم می‌پردازد. در این تحقیق توصیفی با روش تحلیل محتوا، شصت صفحه از قرآن کریم مشتمل بر سی صفحه از سوره‌های مکّی و سی صفحه از سوره‌های مدنی به روش تصادفی به‌عنوان نمونه انتخاب گردید. بر‌اساس نظریة کنش گفتارِ آستین و طبقه‌بندی پنج‌گانة سرل در مورد انواع کنش‌های گفتار، با در‌نظرگرفتن محتوا و مفاهیم سوره‌ها و آیات، فراوانی هر‌یک از انواع کنش‌های گفتار موجود در آن‌ها بررسی شد. نتایج نشان داد که پراکندگی و فراوانی انواع کنش‌های گفتار در سوره‌های مکّی و مدنی تفاوت قابل توجّهی دارد. بر این اساس، در سوره­ های مکّی کنش ‌اظهاری بیشترین فراوانی را دارد و کنش‌های ‌عاطفی، ترغیبی، تعهّدی و اعلامی در رتبه‌های بعد قرار دارند. امّا در سوره‌های مدنی، فراوانی کنش ‌اظهاری به‌نفع سایر کنش‌ها کاهش یافته و در مقابل، کنش‌های ‌ترغیبی و عاطفی و کنش‌های تعهّدی و اعلامی افزایش یافته‌اند. این آمار می‌تواند در مقایسة این دو نوع از سوره‌ها دارای پیامدهای تفسیری مهمّی باشد؛ از جمله این‌که بیان اخبار و معارف الهی و اسلامی در قالب کنش اظهاری در سوره‌های مکّی و در آغاز اسلام، حجم بیشتری از آیات را به خود اختصاص داده است؛ درحالی­که کنش­ های گفتاری مربوط به اوامر ونواهی تشویقی و ترغیبی و تبشیر و انذار، در سوره­های مدنی اولویت بیشتری دارد.

کلمات کلیدی

تحلیل‌ گفتمان قرآن؛ سوره‌های مکّی؛ سوره‌های مدنی؛ کنش گفتار؛ سرل
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1050190,
author = {سیدمحمد حسینی معصوم and رادمرد, عبداله},
title = {تأثیر بافت زمانی- مکانی بر تحلیل کنش‌‌گفتار؛ مقایسة فراوانی انواع کنش‌های گفتار در سوره‌های مکّی و مدنی قرآن کریم},
journal = {Language Related Research- جستارهای زبانی},
year = {2015},
volume = {6},
number = {3},
month = {September},
issn = {2322-3081},
pages = {65--92},
numpages = {27},
keywords = {تحلیل‌ گفتمان قرآن؛ سوره‌های مکّی؛ سوره‌های مدنی؛ کنش گفتار؛ سرل},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تأثیر بافت زمانی- مکانی بر تحلیل کنش‌‌گفتار؛ مقایسة فراوانی انواع کنش‌های گفتار در سوره‌های مکّی و مدنی قرآن کریم
%A سیدمحمد حسینی معصوم
%A رادمرد, عبداله
%J Language Related Research- جستارهای زبانی
%@ 2322-3081
%D 2015

[Download]