عنوان : ( رابطة بین انگیزة پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد )
نویسندگان: محمدرضا فارسیان , ناهید رضایی , سامیه پناهنده ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
اضطراب در کلاس زبان خارجی یکی از متغیرهایی است که تأثیر بسزایی در یادگیری زبان دارد و به همین دلیل همواره مورد توجه پژوهشگران در حوزة آموزش زبان بوده است. در این پژوهش، رابطة انگیزة پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب در کلاس زبان فرانسة دانشجویان و رابطة این متغیرها با سن و جنس آنها را بررسی میکنیم. برای این کار، پرسشنامههای انگیزة پیشرفت هرمنس، هوش هیجانی بار-آن، اضطراب در کلاس زبان خارجی هورویتز و سنجش اضطراب صفت و حالت اشپیلبرگر را به 87 دانشجوی زبان ارائه کردیم. برای تجزیه و تحلیل دادهها، از آزمون t مستقل و ضریب همبستگی پیرسون استفاده نمودیم. یافتههای پژوهش نشاندهندة وجود رابطة معکوس معنیدار بین اضطراب در کلاس زبان خارجی با انگیزة پیشرفت (p= -0/001) و اضطراب در کلاس زبان خارجی و هوش هیجانی (p= - 0/007) است. درپایان، با تحلیل نتایج مطالعه میتوانیم بگوییم که سطح هوش هیجانی بالاتر با کاهش میزان اضطراب در کلاس زبان و انگیزة پیشرفت بیشتر با کاهش سطح اضطراب کلاس زبان همراه است.
کلمات کلیدی
آموزش زبان؛ انگیزة پیشرفت؛ هوش هیجانی؛ اضطراب؛ کلاس زبان فرانسه@article{paperid:1050257,
author = {فارسیان, محمدرضا and ناهید رضایی and سامیه پناهنده},
title = {رابطة بین انگیزة پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد},
journal = {Language Related Research- جستارهای زبانی},
year = {2015},
volume = {6},
number = {4},
month = {November},
issn = {2322-3081},
pages = {183--200},
numpages = {17},
keywords = {آموزش زبان؛ انگیزة پیشرفت؛ هوش هیجانی؛ اضطراب؛ کلاس زبان فرانسه},
}
%0 Journal Article
%T رابطة بین انگیزة پیشرفت، هوش هیجانی و اضطراب کلاس زبان خارجی دانشجویان زبان فرانسه دانشگاه فردوسی مشهد
%A فارسیان, محمدرضا
%A ناهید رضایی
%A سامیه پناهنده
%J Language Related Research- جستارهای زبانی
%@ 2322-3081
%D 2015