آبخیزداری ایران, دوره (9), شماره (30), سال (2015-10) , صفحات (23-31)

عنوان : ( بررسی روند تغییرات مورفومتری رسوبات به سمت پایین دست تحت تاثیر عوامل هیدرولوژیک و سنگ شناسی در حوضه ورتوان قزوین )

نویسندگان: جمال مصفایی , محمدرضا اختصاصی , محمدتقی دستورانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

تغییر در اندازه مواد بستر رودخانه اطلاعات مهمی را برای علوم مرتبط با حوزه آبخیز فراهم کند.. یکی از باور های اساسی در سیستمهای رودخانه ای ریز شدن اندازه رسوبات در جهت پایین دست می باشد که در چند دهه اخیر مطالعات زیادی را نیز معطوف خود نموده است. هدف از انجام این پژوهش تعیین و تحلیل روند تغییر اندازه ذرات رسوبات بستر در آبراهه های حوضه آبخیز ورتوان (4811 هکتار) قزوین می باشد. بدین منظور تعداد 25 نمونه از رسوبات آبراهه های درجه 1 تا 6 و 30 نمونه از خاک روی واحدهای مختلف سنگ شناسی حوزه جمع آوری و پس از دانه بندی شاخص های مختلف مورفومتری محاسبه گردید. نتایج نشان داد که مطابق با جور شدگی هیدرولیکی و بر اساس روند کاهشی شیب و افزایشی طول آبراهه اصلی و مساحت حوزه زهکشی، اندازه رسوبات به سمت پایین دست باید ریز شود ولی این روند تحت تاثیر سیلابهای اقلیم نیمه خشک و سنگ شناسی غیرهمگن حوضه قرار گرفته و اندازه رسوبات به سمت پایین دست درشتر میشود. بنابراین روند تغییرات اندازه رسوبات حوضه ورتوان عمدتا توسط اقلیم و سنگ شناسی حوزه کنترل میشود و هیدرولیک جریان فقط تغییرات ثانویه ای را بر روی روند کلی ایجاد می نماید. انتظار میرود که نتایج این پژوهش در حوضه های مناطق نیمه خشک و بویژه دارای واحدهای سنگ شناسی غیرهمگن سبب درک بهتر روند ترکیب نهشته های رسوبی به سمت پایین دست شود.

کلمات کلیدی

, جورشدگی هیدرولیکی, ریز شدن رسوبات, اقلیم نیمه خشک, سنگ شناسی غیرهمگن
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1050421,
author = {جمال مصفایی and محمدرضا اختصاصی and دستورانی, محمدتقی},
title = {بررسی روند تغییرات مورفومتری رسوبات به سمت پایین دست تحت تاثیر عوامل هیدرولوژیک و سنگ شناسی در حوضه ورتوان قزوین},
journal = {آبخیزداری ایران},
year = {2015},
volume = {9},
number = {30},
month = {October},
issn = {2008-9554},
pages = {23--31},
numpages = {8},
keywords = {جورشدگی هیدرولیکی، ریز شدن رسوبات، اقلیم نیمه خشک، سنگ شناسی غیرهمگن},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی روند تغییرات مورفومتری رسوبات به سمت پایین دست تحت تاثیر عوامل هیدرولوژیک و سنگ شناسی در حوضه ورتوان قزوین
%A جمال مصفایی
%A محمدرضا اختصاصی
%A دستورانی, محمدتقی
%J آبخیزداری ایران
%@ 2008-9554
%D 2015

[Download]