عنوان : ( رواسازی نسخه ایرانی پرسش نامه ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس )
نویسندگان: سیاوش طالع پسند , مرتضی نظیفی , ایمان الله بیگدلی ,چکیده
مقدمه: هدف این مطالعه رواسازی نسخه ایرانی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس و آزمون مقدماتی الگوی مارش در ارزشیابی کیفیت تدریس بود. روش: در کل 339 دانشجوی دانشگاه سمنان در این مطالعه شرکت داشتند. شرکتکنندگان پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس را تکمیل نمودند و نمرات امتحان پایانترم آنها جمعآوری شد. تحلیل عاملی اکتشافی، همبستگی سئوال- نمرهی کل و تحلیل اعتبار برای بررسی ویژگیهای روانسنجی ابزار اجرا شد. تحلیل عاملی تاییدی، بهمنظور فراهم آوردن شواهد روایی اجرا شد. یافتهها: تحلیل عاملی اکتشافی، مدلی 6عاملی را آشکار کرد. درحالیکه مدل 6عاملی با روش تحلیل عاملی تاییدی برازنده نبود. هماهنگی درونی پرسشنامه ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس بالا بود (936/0= α ). نمرات ارزیابی از کیفیت تدریس با پیشرفت تحصیلی دانشجویان بهطور معنیدار مرتبط بود (05/0= r ). نتیجهگیری: نتایج تحلیل عاملی اکتشافی و تاییدی، ساختار 9عاملی مارش را تایید نمیکند، اما با این دیدگاه مارش که کیفیت تدریس سازهای چندبُعدی است، همسو است. بر پایه نتایج، استفاده از این ابزار برای ارزیابی کیفیت تدریس اساتید و تفسیر آن باید با احتیاط همراه باشد.
کلمات کلیدی
, کیفیت تدریس, ارزیابی, آموزش عالی, روایی سازه, روایی پیش بینی@article{paperid:1052424,
author = {سیاوش طالع پسند and مرتضی نظیفی and بیگدلی, ایمان الله},
title = {رواسازی نسخه ایرانی پرسش نامه ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس},
journal = {علوم رفتاری - International Journal of Behavioral Sciences},
year = {2009},
volume = {3},
number = {2},
month = {September},
issn = {2322-1194},
pages = {127--134},
numpages = {7},
keywords = {کیفیت تدریس، ارزیابی، آموزش عالی، روایی سازه، روایی پیش بینی},
}
%0 Journal Article
%T رواسازی نسخه ایرانی پرسش نامه ارزیابی دانشجویان از کیفیت تدریس
%A سیاوش طالع پسند
%A مرتضی نظیفی
%A بیگدلی, ایمان الله
%J علوم رفتاری - International Journal of Behavioral Sciences
%@ 2322-1194
%D 2009