عنوان : ( بررسی عوامل موثر بر عرضه¬ی صادرات میوه¬ی ایران و ارزآوری در راستای اقتصاد مقاومتی )
نویسندگان: مصطفی کریم زاده , حمید اردکانی , ناصر آسیابانی , وحید بهرامی ,چکیده
صادرات محصولات غیر نفتی به ویژه محصولات کشاورزی نقش مهمی در ارز آوری برای کشور دارد و علاوه بر آن اتکا به اقتصاد تک محصولی را کاهش می¬دهد. به همین سبب توسعه صادرات این محصولات امری اجتناب ناپذیر و ضروری برای اقتصاد کشور است. در سال¬های اخیر تولید و صادرات میوه¬ی تازه و محصولات باغی، نقش مهمی در اقتصاد ایران داشته است. هدف این مطالعه بررسی عوامل موثر بر عرضه¬ی صادرات میوه¬ی تازه ایران می¬باشد. به همین منظور با استفاده از تحلیل هم جمعی الگوی پویای خود توضیحی با وقفه¬های توزیعی(ARDL) نقش عوامل یاد شده در بلند¬مدت و کوتاه¬مدت در دوره¬ی زمانی (1388-1344) ارزیابی گردید. نتایج نشان داد که از بین تمام متغیرها فقط دو متغیر میزان تولید محصول و شاخص قیمت صادراتی بر میزان صادرات تاثیر معناداری دارند. با توجه به جهت اثرگذاری متغیر¬های یاد شده در آخر پیشنهاداتی جهت افزایش صادرات میوه¬ی تازه ایران ارائه شده است.
کلمات کلیدی
, صادرات, میوه¬ی تازه, شاخص قیمت صادرات, روش خود توضیحی با وقفه¬های توزیعی(ARDL)@inproceedings{paperid:1052779,
author = {کریم زاده, مصطفی and اردکانی, حمید and ناصر آسیابانی and وحید بهرامی},
title = {بررسی عوامل موثر بر عرضه¬ی صادرات میوه¬ی ایران و ارزآوری در راستای اقتصاد مقاومتی},
booktitle = {پیشرفت ایران؛ گذشته، حال و آینده},
year = {2015},
location = {تهران, ايران},
keywords = {صادرات، میوه¬ی تازه، شاخص قیمت صادرات، روش خود توضیحی با وقفه¬های توزیعی(ARDL)},
}
%0 Conference Proceedings
%T بررسی عوامل موثر بر عرضه¬ی صادرات میوه¬ی ایران و ارزآوری در راستای اقتصاد مقاومتی
%A کریم زاده, مصطفی
%A اردکانی, حمید
%A ناصر آسیابانی
%A وحید بهرامی
%J پیشرفت ایران؛ گذشته، حال و آینده
%D 2015