عنوان : ( رابطه باورهای زیباشناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوه مدیریت ظاهر در جوانان: مورد مطالعه: جوانان 18 تا 30 ساله ی ساکن شهر مشهد )
نویسندگان: مجید حیدری چروده , مهدی کرمانی ,چکیده
این تحقیق به منظور دستیابی به درکی از باورهای زیباشناختی جوانان و تأثیر آن بر ماهیت تصویر ذهنی ایشان از بدنشان و نحوة مدیریت ظاهر در آنها صورت گرفت. منابع نظری موجود و تحقیقات پیشین مدعی تأثیرپذیری تصویر بدن و نحوة مدیریت ظاهر از متغیرهایی با ماهیتی عمدتاً اجتماعی و فرهنگی بود. بر این اساس نوع مواجهه با بدن میتواند شاخصی عمومی در جهت بازنمایی وضع اجتماعی و فرهنگی جامعه به حساب آید. جامعة آماری تحقیق جوانان 18 تا 30 سالة ساکن مشهد و حجم نمونه 800 نفر بوده است. در این تحقیق برای شناسایی عوامل پنهان در ورای باورهای زیباشناختی و جلوههای مدیریت بدن، از تحلیل عاملی اکتشافی و برای دستهبندی پاسخگویان از حیث متغیرهای اصلی، از تحلیل خوشهای سلسلهمراتبی استفاده شده است. نتایج مؤید آن است که باورهای زیباشناختی جوانان به دو دستة سنتی و نو تقسیمپذیر است و با تحول در باورهای زیباشناختی جوانان از صورت سنتی به وضع جدید، نارضایتی جوانان از تصویر موجود بدن افزایش مییابد و ایشان تمایل بیشتری به دستکاری در بدن، به منظور تحقق تصویر آرمانی از آن، نشان میدهند.
کلمات کلیدی
, باورهای زیباشناختی, تصویر ذهنی از بدن, تصویر آرمانی از بدن, مدیریت ظاهر.@article{paperid:1054096,
author = {مجید حیدری چروده and کرمانی, مهدی},
title = {رابطه باورهای زیباشناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوه مدیریت ظاهر در جوانان: مورد مطالعه: جوانان 18 تا 30 ساله ی ساکن شهر مشهد},
journal = {مطالعات اجتماعی ایران},
year = {2012},
volume = {4},
number = {12},
month = {January},
issn = {2008-3653},
pages = {1--13},
numpages = {12},
keywords = {باورهای زیباشناختی، تصویر ذهنی از بدن، تصویر آرمانی از بدن، مدیریت ظاهر.},
}
%0 Journal Article
%T رابطه باورهای زیباشناختی با تصویر ذهنی از بدن و نحوه مدیریت ظاهر در جوانان: مورد مطالعه: جوانان 18 تا 30 ساله ی ساکن شهر مشهد
%A مجید حیدری چروده
%A کرمانی, مهدی
%J مطالعات اجتماعی ایران
%@ 2008-3653
%D 2012