مواد نوین, دوره (5), شماره (4), سال (2015-8) , صفحات (15-28)

عنوان : ( تاثیر استفاده از براده‌های پیوسته فولادی به عنوان تقویت‌کننده بر ریزساختار و خواص مکانیکی چدن خاکستری هیپویوتکتیک )

نویسندگان: حمید سازگاران , علیرضا کیانی رشید ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

تولید چدن‌های خاکستری با ویژگی‌های مکانیکی بهبودیافته به همراه هزینه پایین یکی از مهم‌ترین چالش‌های این دسته از مواد در اغلب کاربردهای فنی و مهندسی محسوب می‌گردد. در این پژوهش، از براده‌های فولاد AISI 1045 به منظور تقویت استحکام کششی چدن خاکستری هیپویوتکتیک استفاده شده است و فصل مشترک نفوذی ایجاد شده مورد مطالعه قرار گرفته است. با استفاده از فرآیند ریخته‌گری ماسه خشک، یک نمونه بدون استفاده از تقویت‌کننده و دو نمونه با استفاده از تقویت‌کننده تولید شد. نمونه‌های حاوی تقویت‌کننده فولادی هر کدام به صورت مجزا ریخته‌گری شدند و به ترتیب دارای 5/1 و 3 درصد حجمی از براده‌های فولاد هستند. مطالعات ریزساختاری به کمک میکروسکوپ‌های نوری و الکترونی روبشی صورت گرفت. بررسی‌های میکروسکوپی نشان می‌دهد که ناحیه‌ای کاملاً مجزا در میان براده‌های فولاد و چدن خاکستری مشاهده می‌شود که بیانگر ایجاد فصل مشترک نفوذی می‌باشد. در فصل مشترک، نفوذ عناصر کربن و سیلیسیم از سمت چدن به سمت براده‌ها صورت می‌گیرد و این پدیده سبب تشکیل یک فصل مشترک متمایز از نواحی زمینه و تقویت‌کننده می‌گردد. به منظور تعیین تاثیر استفاده از تقویت‌کننده بر روی ویژگی‌های مکانیکی، آزمایشات سختی‌سنجی و کشش انجام گردید. مطابق با آزمایشات انجام شده، ایجاد سازگاری بسیار خوب بین زمینه و تقویت‌کننده سبب افزایش سختی و استحکام کششی می‌شود.

کلمات کلیدی

, مواد مرکب, ‌ چدن خاکستری, براده فولاد, فصل مشترک نفوذی.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1054620,
author = {سازگاران, حمید and کیانی رشید, علیرضا},
title = {تاثیر استفاده از براده‌های پیوسته فولادی به عنوان تقویت‌کننده بر ریزساختار و خواص مکانیکی چدن خاکستری هیپویوتکتیک},
journal = {مواد نوین},
year = {2015},
volume = {5},
number = {4},
month = {August},
issn = {2228-5946},
pages = {15--28},
numpages = {13},
keywords = {مواد مرکب،‌ چدن خاکستری، براده فولاد، فصل مشترک نفوذی.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تاثیر استفاده از براده‌های پیوسته فولادی به عنوان تقویت‌کننده بر ریزساختار و خواص مکانیکی چدن خاکستری هیپویوتکتیک
%A سازگاران, حمید
%A کیانی رشید, علیرضا
%J مواد نوین
%@ 2228-5946
%D 2015

[Download]