پژوهش های حبوبات ایران, دوره (8), شماره (2), سال (2018-2) , صفحات (10-30)

عنوان : ( بررسی و مقایسه ی سناریوهای مختلف اقتصادی و زیست محیطی از طریق بهینه سازی مصرف سوپرجاذب رطوبت، اسید هیومیک و کود دامی در زراعت لوبیا (Phaseolus vulgaris L.) )

نویسندگان: محسن جهان , محمد بهزاد امیری , فرانک نوربخش ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در سال‎های اخیر استفاده از نهاده‎های بوم‎سازگار و بهینه‎سازی این منابع، به‎عنوان راهکاری اکولوژیک مدنظر قرار گرفته و افزایش تولید و بهبود سلامت محصولات مختلف را در پی داشته است. به منظور تعیین مقادیر بهینه ی سوپرجاذب رطوبت، اسید هیومیک و کود دامی در زراعت لوبیا (Phoseolus vulgaris L.) آزمایشی با استفاده از روش سطح پاسخ، در قالب باکس بنکن طراحی و در سال زراعی 93-1392 در مزرعه‎ی تحقیقاتی دانشکده ی کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد اجرا شد. تیمارهای آزمایش شامل ترکیبی از سوپرجاذب رطوبت (در دو سطح 80 و 160 کیلوگرم در هکتار)، اسید هیومیک (در دو سطح 4 و 8 کیلوگرم در هکتار) و کود گاوی (در دو سطح صفر و 30 تن در هکتار) بود که با در نظر گرفتن سه تکرار برای نقطه ی مرکزی، در مجموع 15 ترکیب تیماری برای مطالعه لحاظ گردید. نتایج آزمایش نشان داد که بیشترین مقدار عملکرد دانه در سطوح میانی اسید هیومیک (6 کیلوگرم در هکتار) به¬دست آمد، به طوری که مصرف این مقدار اسید هیومیک عملکرد دانه را به ترتیب 15 و 11 درصد نسبت به سطوح 4 و 8 کیلوگرم در هکتار افزایش داد. افزایش متعادل مقادیر مصرفی کود دامی منجر به افزایش عملکرد ماده‎ی خشک شد، به‎این‎ترتیب که با افزایش مقدار کود دامی از صفر به 15 تن در هکتار عملکرد ماده‎ی خشک 36 درصد افزایش یافت، ولی افزایش بیشتر کود دامی (از 15 به 30 تن در هکتار) کاهش 4 درصدی عملکرد ماده‎ی خشک را سبب شد. با افزایش مقادیر مصرفی سوپرجاذب، میزان تلفات نیتروژن کاهش یافت، به‎طوری‎که کاربرد 120 کیلوگرم در هکتار سوپرجاذب به جای 80 کیلوگرم در هکتار از این کود منجر به کاهش 17 درصدی میزان تلفات نیتروژن شد. کارآیی مصرف نیتروژن در سطح 6 کیلوگرم در هکتار اسید هیومیک به‎ترتیب 16 و 13 درصد نسبت به سطوح 4 و 8 کیلوگرم در هکتار بیشتر بود. در سناریوی اقتصادی به‎ترتیب با مصرف 83/143 و 14/6 کیلوگرم در هکتار سوپرجاذب و اسید هیومیک و 12/22 تن در هکتار کود دامی، عملکرد دانه‎ای معادل 1613 کیلوگرم در هکتار به‎دست آمد. در سناریوی زیست‎محیطی میزان تلفات نیتروژن نسبت به سناریوی اقتصادی به شدت (95 درصد) کاهش یافت. از آنجایی‎که در سناریوی اقتصادی-زیست‎محیطی از ابعاد مختلف به بهینه‎سازی منابع توجه می‎شود، به‎نظر می‎رسد استفاده از مقادیر بهینه‎ی منابع در این سناریو (به‎ترتیب 71/131 و 02/6 کیلوگرم در هکتار سوپرجاذب و اسید هیومیک و 300 کیلوگرم در هکتار کود دامی) مناسب‎ترین سطوح نهاده‎های مصرفی در این پژوهش باشد.

کلمات کلیدی

, باکس بنکن, تلفات نیتروژن, راهکار اکولوژیک, سلامت محصول, نهاده بوم‎سازگار.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1054989,
author = {جهان, محسن and امیری, محمد بهزاد and نوربخش, فرانک},
title = {بررسی و مقایسه ی سناریوهای مختلف اقتصادی و زیست محیطی از طریق بهینه سازی مصرف سوپرجاذب رطوبت، اسید هیومیک و کود دامی در زراعت لوبیا (Phaseolus vulgaris L.)},
journal = {پژوهش های حبوبات ایران},
year = {2018},
volume = {8},
number = {2},
month = {February},
issn = {2008-725X},
pages = {10--30},
numpages = {20},
keywords = {باکس بنکن، تلفات نیتروژن، راهکار اکولوژیک، سلامت محصول، نهاده بوم‎سازگار.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T بررسی و مقایسه ی سناریوهای مختلف اقتصادی و زیست محیطی از طریق بهینه سازی مصرف سوپرجاذب رطوبت، اسید هیومیک و کود دامی در زراعت لوبیا (Phaseolus vulgaris L.)
%A جهان, محسن
%A امیری, محمد بهزاد
%A نوربخش, فرانک
%J پژوهش های حبوبات ایران
%@ 2008-725X
%D 2018

[Download]