عنوان : ( تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال )
نویسندگان: جواد زارعی , حمید رضا طاهری تربتی , مهدی سهرابی , عبدا... قاسمی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
پژوهش حاضر باهدف تعیین تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد اجتماعی و شناختی کودکان 12-9 ساله مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی انجام گرفت.40 نفر از دانشآموزان پسر12-9سال از مدارس ابتدایی مشهد انتخاب شدند. تشخیص اختلال هماهنگی رشدی با استفاده از پرسشنامه DCDQ و آزمون MABC2 و مصاحبه بالینی و تأیید روانپزشک صورت گرفت. شرکتکنندگان به چهار گروه (کنترل، انفرادی، گروهی و مشارکتی که از دو زیرگروه تشکیل شده بود) تقسیم شدند. گروهها، تمرینات منتخب را به مدت 24 جلسه و هر جلسه 60 دقیقه انجام دادند. آزمودنیها قبل و بعد از تمرینات به وسیله آزمونهای MABC2، وایلند و آدمک گودیناف ارزیابی شدند و تحلیل دادهها با استفاده از تحلیل کواریانس چند متغیره صورت گرفت. نتایج نشان داد تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی کودکان تأثیر معنیداری دارد(P<0.05) اما بر عملکرد اجتماعی کودکان تأثیر معنیداری ندارد(P<0.05). بنابراین برنامههای تمرینی ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی به بهبود اختلال هماهنگی رشدی و عملکرد شناختی در کودکان DCD کمک میکند.
کلمات کلیدی
, اختلال هماهنگی رشدی, تمرینات, عملکرد اجتماعی, شناختی@article{paperid:1055892,
author = {زارعی, جواد and طاهری تربتی, حمید رضا and سهرابی, مهدی and عبدا... قاسمی},
title = {تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال},
journal = {رفتار حرکتی},
year = {2016},
volume = {22},
number = {3},
month = {April},
issn = {2538-273X},
pages = {188--199},
numpages = {11},
keywords = {اختلال هماهنگی رشدی، تمرینات، عملکرد اجتماعی، شناختی},
}
%0 Journal Article
%T تأثیر تمرینات ویژه انفرادی، گروهی و مشارکتی بر عملکرد شناختی و اجتماعی کودکان مبتلا به اختلال هماهنگی رشدی 12-9 سال
%A زارعی, جواد
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A سهرابی, مهدی
%A عبدا... قاسمی
%J رفتار حرکتی
%@ 2538-273X
%D 2016