عنوان : ( جایگاه پرورش خلاقیت در برنامه درسی قصد شده آموزش و پرورش دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران: هست ها و باید ها )
نویسندگان: احمد رجبی باغدار , بهروز مهرام , حسین کارشکی , مرتضی کرمی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی جایگاه پرورش خلاقیت در برنامه درسی قصد شده آموزش و پرورش در دوره ابتدایی انجام شد . روش پژوهش، تلفیقی از دو نوع مطالعه ی مقایسه ای و تحلیل محتوا بود. در این راستا، از طریق روش تحلیل محتوی؛ میزان توجه مستقیم و غیر مستقیم در اسناد فرادست دوره ابتدایی آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران به مقوله پرورش خلاقیت بررسی و از طریق روش مقایسه ای، ارتباط و همسویی اهداف در قالب برنامه درسی قصد شده و از طریق اسناد فرادست مورد مطالعه قرار گرفت. در فرایند تحلیل محتوی، واحد زمینه، گزاره های اسناد فرادست نظام تعلیم و تربیت کشور و واحد¬ ثبت مضمون بر گرفته از گزاره¬های اسناد فرادست بود¬. ¬به منظور اشراف جامع به کلیت محتوایی اسناد فرادست مورد بررسی¬، تمامی محتوای اسناد به صورت کامل و از طریق تمام شماری مطالعه شد. یافته¬ها نشان داد که میزان توجه به مقوله خلاقیت و پرورش آن برای فراگیران در دوره ابتدایی در تمامی اسناد پایین بوده و کم¬ترین میزان توجه در سند برنامه درسی ملی بوده است¬. بازنگری در مجموعه¬اسناد فرادست نظام برنامه درسی دوره¬ی ابتدایی و انسجام و یکپارچگی برنامه در مسیر نیل به تمامی غایت¬ها در قالبی خلاقانه برای کودکان ؛ از موارد پیشنهادی در این مقاله است .
کلمات کلیدی
, پرورش خلاقیت, دوره ابتدایی, اسناد فرادست نظام آموزش و پرورش, برنامه درسی قصد شده.@article{paperid:1056292,
author = {رجبی باغدار, احمد and مهرام, بهروز and کارشکی, حسین and کرمی, مرتضی},
title = {جایگاه پرورش خلاقیت در برنامه درسی قصد شده آموزش و پرورش دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران: هست ها و باید ها},
journal = {مطالعات روان شناسی تربیتی},
year = {2016},
volume = {2},
number = {22},
month = {March},
issn = {2228-6683},
pages = {71--94},
numpages = {23},
keywords = {پرورش خلاقیت، دوره ابتدایی، اسناد فرادست نظام آموزش و پرورش، برنامه درسی قصد شده.},
}
%0 Journal Article
%T جایگاه پرورش خلاقیت در برنامه درسی قصد شده آموزش و پرورش دوره ابتدایی جمهوری اسلامی ایران: هست ها و باید ها
%A رجبی باغدار, احمد
%A مهرام, بهروز
%A کارشکی, حسین
%A کرمی, مرتضی
%J مطالعات روان شناسی تربیتی
%@ 2228-6683
%D 2016