عنوان : ( واکاوی تطبیقی الگوهای رهبری مدرسه )
نویسندگان: معصومه کوهساری , رضوان حسین قلی زاده , محمدرضا آهنچیان ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
این جستار با هدف واکاوی تطبیقی الگوهای رهبری مدرسه در انحنای نوسانات زمینه¬ای و ساختاری، به بررسی و تعمق در انواع الگوهای مطرح در زمینه رهبری مدرسه (رهبری آموزشی، رهبری مدیریتی، رهبری تحول¬آفرین، رهبری اخلاقی، رهبری اصیل، رهبری توزیعی، رهبری معلم، رهبری سیستمی و رهبری اقتضایی) آنگونه که برخی از صاحب¬نظران مانند لیتوود، جانتسی، استاینباخ و بوش پرداخته¬اند، می¬پردازد. آنچه مشهود است الگوهای رهبری مدرسه همپای اصلاحات آموزشی ظهور و تکامل یافته¬اند. جنبش کیفیت دهه¬ی 80 تداعی¬گرا تقابل دو الگوی بسیار محبوب رهبری آموزشی و رهبری تحول¬آفرین است که از این تقابل به عنوان جنگ¬های پارادایمی یاد می¬شود. به تدریج در مسیر حرفه¬ای¬گرایی الگوهای رهبری معلم، توزیعی و سیستمی بیشترین ارزش ذاتی را به مشارکت در امر آموزش قائل می¬شوند و چالش¬های اخلاقی سال¬های اخیر خود بهانه¬ای جهت روی¬آوری به الگوهای رهبری اخلاقی و اصیل می¬گردد. با این حال رهبری تحول-آفرین با نفوذی ایده¬آل¬گرایانه بیشترین سهم تعامل را با سایر الگوها برقرار می¬کند. به موجب این کنکاش درک الگوها و نظریه¬ها،¬ راهنمای عمل مدیران و رهبران خواهد بود تا در نهایت با گریز از تجربیات متناهی به عمق افق¬هایی نامتناهی دست یابند.
کلمات کلیدی
, رهبری, الگوهای رهبری مدرسه, تعاملات و تقابلات الگوهای رهبری مدرسه@inproceedings{paperid:1056523,
author = {کوهساری, معصومه and حسین قلی زاده, رضوان and آهنچیان, محمدرضا},
title = {واکاوی تطبیقی الگوهای رهبری مدرسه},
booktitle = {کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم},
year = {2016},
location = {شیراز, ايران},
keywords = {رهبری، الگوهای رهبری مدرسه، تعاملات و تقابلات الگوهای رهبری مدرسه},
}
%0 Conference Proceedings
%T واکاوی تطبیقی الگوهای رهبری مدرسه
%A کوهساری, معصومه
%A حسین قلی زاده, رضوان
%A آهنچیان, محمدرضا
%J کنفرانس جهانی روانشناسی و علوم تربیتی، حقوق و علوم انسانی در آغاز هزاره سوم
%D 2016