علوم زمین, ( ISI ), دوره (25), شماره (100), سال (2016-8) , صفحات (235-246)

عنوان : ( ژئوشیمی توده‌های نفوذی، پترولوژی اسکارن، کانی‌شناسی و شیمی ماده معدنی در آنومالی سنجدکI، شرق مجموعه معدنی سنگان خواف )

نویسندگان: نازی مظهری , آزاده ملکزاده شفارودی , مجید قادری ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

منطقه اکتشافی سنجدکI، از آنومالی‌های شرقی مجموعه کانسار‌های سنگ آهن سنگان می‌باشد. زمین‌شناسی این منطقه شامل ماسه سنگ‌ها و شیل‌های ژوراسیک، واحدهای اسکارنی و توده نیمه‌عمیق ترشیری با ترکیب بیوتیت سینوگرانیت و بیوتیت مونزونیت می‌باشد. به‌دلیل دگرسانی شدید در توده بیوتیت مونزونیت پرفیری، مطالعات ژئوشیمیایی بر روی توده بیوتیت‌ سینوگرانیت متمرکز شده ‌است. این توده گرانولار حاوی آلکالی‌فلدسپار، پلاژیوکلاز، کوارتز، بیوتیت‌ و کانی‌های فرعی زیرکن، اسفن، آپاتیت، مگنتیت بوده و آلتراسیون ضعیف سریسیتی، آرژیلیکی، و به ندرت سیلیسی در این توده مشاهده می‌شود. توده بیوتیت سینوگرانیت غنی از سیلیس (7/68 تا 2/77 درصد وزنی) و پرآلومینوس بوده و به‌وسیله تبلور تفریقی از یک ماگمای گرانیتیI و فقیر ازP (میانگین P2O5 1/0 درصد وزنی) تولید شده‌است. این ‌توده متعلق به گرانیتوئیدهای نوع I و اکسیدان می‌باشد. مقادیر REE نشان دهنده آنومالی منفی Eu، غنی‌شدگی ملایم از LREE، الگوی مثبت تا نزدیک به مسطح از HREE، آنومالی منفی Ba، Sr، La، Ce، Ti و Eu هستند. همچنین براساس مقادیر Rb، Nb، Yb،Hf و Ta موقعیت تکتونیکی نمونه‌ها در محدوده زون فرورانش و بعد از تصادم قرار می‌گیرد. مهمترین رخداد در منطقه اکتشافی سنجدکI نفوذ سیالات آهن‌دار در سنگ‌های کربناته، تبلور دوباره آنها، اسکارن‌زایی (پیشرونده و پسرونده) و نهشته شدن کانسار آهن است که با حضور کانی‌های کالک‌سیلیکاته توجیه می‌شود. اسکارن‌های منطقه براساس فراوانی کانی‌های کالک‌سیلیکاتی و نوع آنها به 4 زون: گارنت اسکارن، فلوگوپیت اسکارن، اپیدوت اسکارن و آمفیبول اسکارن تفکیک شده‌اند. ترکیب گارنت¬ها براساس تجزیه ریزکاوالکترونی، آندرادیت- گروسولار (An 100-42.6 Gr 0-55.32 Sps 0-1.39) و پیروکسن‌ها از نوع دیوپسیدی-هدنبرگیتی (Di 63-92Hd 4-35 Jo 0.5-3.9) است. کانی¬سازی در این منطقه به‌صورت توده‌ای و چینه‌سان در سنگ‌های آهکی دولومیتی صورت گرفته وکانه اصلی مگنتیت است که با مقادیری پیریت، مالاکیت و اکسیدهای ثانویه آهن همراه می باشد. عیار آهن نیز 7/91 درصد و مقدار گوگرد به 03/0 در صد می‌رسد. آنومالی سنجدکI در امتداد شرقی کانسار دردوی (در بخش مرکزی معدن سنگان) قرار می‌گیرد و شباهت‌های ژئوشیمیایی توده‌های نفوذی، شیمی کانی‌های اسکارن و ترکیب پیروکسن‌ها و گارنت‌ها در این منطقه موید این مهم است که آنومالی سنجدکI، ادامه کانسار دردوی بوده که توسط گسل اصلی با روند جنوب‌شرق- شمال‌غرب از آن جدا شده است.

کلمات کلیدی

, سنجدکI , آنالیز ریزکاوالکترونی, اسکارن آهن, معدن سنگان خواف, کمربند خواف- کاشمر- بردسکن
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1056786,
author = {مظهری, نازی and ملکزاده شفارودی, آزاده and مجید قادری},
title = {ژئوشیمی توده‌های نفوذی، پترولوژی اسکارن، کانی‌شناسی و شیمی ماده معدنی در آنومالی سنجدکI، شرق مجموعه معدنی سنگان خواف},
journal = {علوم زمین},
year = {2016},
volume = {25},
number = {100},
month = {August},
issn = {1023-7429},
pages = {235--246},
numpages = {11},
keywords = {سنجدکI ،آنالیز ریزکاوالکترونی، اسکارن آهن، معدن سنگان خواف، کمربند خواف- کاشمر- بردسکن},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T ژئوشیمی توده‌های نفوذی، پترولوژی اسکارن، کانی‌شناسی و شیمی ماده معدنی در آنومالی سنجدکI، شرق مجموعه معدنی سنگان خواف
%A مظهری, نازی
%A ملکزاده شفارودی, آزاده
%A مجید قادری
%J علوم زمین
%@ 1023-7429
%D 2016

[Download]