عنوان : ( بررسی نقش ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مولفه های برنامه درسی در پیش بینی میزان انگیزش پژوهشی آن ها )
نویسندگان: یونس طاطاری , بهروز مهرام , حسین کارشکی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف از مطالعهی حاضر بررسی نقش ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مؤلفههای برنامه درسی در پیشبینی میزان انگیزش پژوهشی آنها است. بدین منظور نمونهای متشکل از 197 تن از دانشجویان مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه فردوسی مشهد در سال تحصیلی 94-1393، به روش طبقهای تصادفی انتخاب گردید. این مطالعه از حیث هدف کاربردی، از حیث روش، توصیفی و از نوع همبستگی است. ابزار مورد استفاده در این پژوهش پرسشنامههای محققساخته ادراک دانشجویان از مؤلفههای برنامه درسی و پرسشنامهی انگیزش پژوهشی بود. برای گزارش و تحلیل دادهها از آمار توصیفی و استنباطی استفاده گردید. شاخصهای آمار توصیفی همچون تعداد، میانگین، انحراف معیار، بیشینه و کمینهی نمرات و در آمار استنباطی نیز از آزمونهای همبستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه استفاده شد. نتایج نشان داد که میان ادراک از مؤلفههای درسی به صورت کلی و انگیزش پژوهشی 0.58 همبستگی وجود دارد. نتایج ضریب همبستگی پیرسون نشان داد که بین خردهمقیاسهای ادراک از مؤلفههای برنامه درسی (ادراک از هدف، محتوا، روش و ارزشیابی) و انگیزش پژوهشی دانشجویان همبستگی مثبت و معناداری دارد. نتایج رگرسیون همزمان نیز نشان داد که متغیرهای پیشبین میتوانند به صورت ترکیبی 43 درصد از تغییرات متغیر انگیزش پژوهشی را تبیین کنند و از بین متغیرهای پیشبین، دو متغیر ادراک از هدف و ادراک از محتوا میتواند متغیر ملاک (انگیزش پژوهشی) را پیشبینی کنند و سایر متغیرهای پیشبین (ادراک از روش و ارزشیابی) بهتنهایی قادر به پیشبینی انگیزش پژوهشی نیستند. بهصورت کلی ادراک دانشجویان از مؤلفههای برنامه درسی قابلیت پیشبینی انگیزش پژوهشی را داراست، این یافتهها مؤید رویکرد خودتعیینگری است که بیان میکند ادراکات حاصل از محیط بر انگیزش تأثیر میگذارد.
کلمات کلیدی
, انگیزش پژوهشی, ادراک از مؤلفههای برنامه درسی, دانشجویان تحصیلات تکمیلی.@article{paperid:1057134,
author = {طاطاری, یونس and مهرام, بهروز and کارشکی, حسین},
title = {بررسی نقش ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مولفه های برنامه درسی در پیش بینی میزان انگیزش پژوهشی آن ها},
journal = {مطالعات برنامه درسی آموزش عالی},
year = {2014},
volume = {15},
number = {11},
month = {October},
issn = {2538-2241},
pages = {97--113},
numpages = {16},
keywords = {انگیزش پژوهشی، ادراک از مؤلفههای برنامه درسی، دانشجویان تحصیلات تکمیلی.},
}
%0 Journal Article
%T بررسی نقش ادراک دانشجویان تحصیلات تکمیلی از مولفه های برنامه درسی در پیش بینی میزان انگیزش پژوهشی آن ها
%A طاطاری, یونس
%A مهرام, بهروز
%A کارشکی, حسین
%J مطالعات برنامه درسی آموزش عالی
%@ 2538-2241
%D 2014