عنوان : ( بررسی ابعاد کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی )
نویسندگان: رضا اندام , امیر منتظری , سمیرا فیضی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف این پژوهش، بررسی ابعاد مختلف کیفیت خدمات در بخش گردشگری ورزشی بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بوده که به شکل میدانی انجام شده است. نمونه آماری این پژوهش، 136 نفر از گردشگرانی بودند که در اولین همایش ملی مدیریت و توسعه گردشگری ورزشی در شهر شاهرود شرکت کرده بودند. ابزار گردآوری اطلاعات در این پژوهش، پرسشنامه محقق ساختهای شامل 35 گویه درباره کیفیت خدمات گردشگری بود که روایی صوری و محتوایی آن توسط گروهی از اساتید صاحبنظر تأیید گردید. برای محاسبه پایایی ابزار، از روش آلفای کرونباخ استفاده شد (93/0=α). برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمار توصیفی، تحلیل عاملی و مدلسازی ساختاری استفاده شد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی با چرخش متعامد، 32 گویه در چهار عامل کیفیت محل برگزاری، کیفیت همایش، کیفیت دسترسی و کیفیت گردشگری قرار گرفتند، این عوامل روی هم، 28/53 درصد واریانس کیفیت خدمات گردشگری را تشکیل میدادند. نتایج تحلیل عاملی تأییدی نشان داد که هر چهار عامل مورد بررسی، بر کیفیت خدمات تأثیرگذار هستند و شاخصهای برازش، مدل مفهومی ارائه شده در پژوهش را تأیید کردند. بر این اساس، عامل کیفیت همایش و کیفیت گردشگری با ضرایب اثر 83/0 و 64/0، به ترتیب بیشترین و کمترین تأثیر را بر کیفیت خدمات گردشگری داشته اند؛ بنابراین به برگزارکنندگان همایش ها و مدیران گردشگری توصیه میشود به منظور افزایش و یا بهبود کیفیت خدمات، به عوامل مذکور در کنار یکدیگر توجه نمایند و برای کیفیت محتوای علمی و نحوه برنامه ریزی همایش اهمیت بیشتری قائل شوند.
کلمات کلیدی
کیفیت خدمات؛ صنعت گردشگری؛ مایس توریسم@article{paperid:1057248,
author = {رضا اندام and منتظری, امیر and سمیرا فیضی},
title = {بررسی ابعاد کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی},
journal = {مطالعات مدیریت ورزشی},
year = {2014},
number = {26},
month = {December},
issn = {2538-3213},
pages = {15--36},
numpages = {21},
keywords = {کیفیت خدمات؛ صنعت گردشگری؛ مایس توریسم},
}
%0 Journal Article
%T بررسی ابعاد کیفیت خدمات در گردشگری ورزشی
%A رضا اندام
%A منتظری, امیر
%A سمیرا فیضی
%J مطالعات مدیریت ورزشی
%@ 2538-3213
%D 2014