عنوان : ( اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان )
نویسندگان: زهرا محمدزاده , حسین رحمان سرشت , سید علی کوشازاده ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، شناسایی اثر دو بعد شناختی و عاطفی اعتماد به رهبر بر سطح هویت سازمانی اعضا از راه نقش متغیر میانجی اعتماد به سازمان است. روش پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بوده است. بدین منظور، برای جمع آوری دادهها از جامعه 305 نفری معلمان مدارس مقطع راهنمایی شهرستان چناران استان خراسان رضوی با استفاده از فرمول کوکران و بر اساس روش نمونه گیری تصادفی طبقهای، 105 نفر از این معلمین با ابزار پرسشنامه برای سنجش متغیرهای مدنظر مورد آزمون قرار گرفتند. تحلیل دادهها به روش مدلیابی معادلات ساختاری مبتنی بر تحلیل مسیر و با نرم افزار لیزرل انجام شد. نتایج نشان داد که هر دو بعد اعتماد عاطفی و شناختی معلمان به مدیران مدرسه بر اعتماد کلی (مشتمل بر سه بعد اعتماد درستکارانه، وابستگی و متعهدانه) به مدرسه مؤثر است و از میان این دو متغیر پیش بین، متغیر اعتماد عاطفی به مدیر، قدرت پیش بینی کنندگی بیشتری برای اعتماد به مدرسه دارد. همچنین، مشخص شد که در رابطه بین متغیرهای اعتماد شناختی و عاطفی معلمین به مدیران مدارس با متغیر هویت سازمانی، اعتماد کلّی به مدرسه میتواند متغیر واسطه معتبری بشمار رود.
کلمات کلیدی
اعتماد به رهبر؛ اعتماد عاطفی؛ اعتماد شناختی؛ اعتماد به سازمان؛ هویت سازمانی@article{paperid:1057514,
author = {محمدزاده, زهرا and حسین رحمان سرشت and کوشازاده, سید علی},
title = {اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان},
journal = {رهیافتی نو در مدیریت آموزشی},
year = {2013},
volume = {4},
number = {15},
month = {October},
issn = {2008-6369},
pages = {1--20},
numpages = {19},
keywords = {اعتماد به رهبر؛ اعتماد عاطفی؛ اعتماد شناختی؛ اعتماد به سازمان؛ هویت سازمانی},
}
%0 Journal Article
%T اثر اعتماد شناختی و عاطفی به رهبر بر هویت سازمانی: نقش میانجی اعتماد به سازمان
%A محمدزاده, زهرا
%A حسین رحمان سرشت
%A کوشازاده, سید علی
%J رهیافتی نو در مدیریت آموزشی
%@ 2008-6369
%D 2013