عنوان : ( کاربست آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد: شناسایی عوامل مربوط به ویژگی های فراگیر و فرایند آموزش )
نویسندگان: حمیده لطفی , محمدرضا آهنچیان , مرتضی کرمی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف مقاله حاضر شناسایی عواملی است که ذیل دو دسته «ویژگی های فراگیر» و «فرایند آموزش» قرار می-گیرند و بر کاربست آموزش ها در سازمان اثر می¬گذارند. یافته های این مقاله با استفاده از پژوهشی به دست آمد که با رویکرد کیفی و با روش مطالعه موردی انجام شد. میدان پژوهش دانشگاه فردوسی مشهد در سال 1393 بود. برای جمع آوری داده ها، 34 تن شامل 13 مدیر، 12 عضو هیئت علمی و 9 تن از کارکنان به¬عنوان نمونه در نظر گرفته شدند. ابزار پژوهش مصاحبه نیمه ساختار یافته بود. یافته¬ها نشان داد که عوامل موثر بر کاربست آموزش¬ها در سازمان، شامل عوامل مربوط به ویژگی¬های فراگیر (8 عامل: قابلیت¬های فردی، پیوستگی دانش، پیش¬زمینه¬های عملی، اهرم¬های عملکردی، نظام دانشی شغل، محرک¬های رفتاری، توانمندی ادراک¬شده و احساس نیاز) و عوامل مربوط به فرایند آموزش¬ (7 عامل: نیازسنجی آموزشی، مواد و منابع آموزش، نقش آموزشگر، برونداد موردنظر آموزش، رویکرد و خط¬مشی آموزش، زمان کلاس¬ها، پیوستگی تجارب یادگیری،) می¬باشند. توجه به این عوامل می¬تواند سازمان¬ها را در تحقق هدف «کاربست آموزش»، یا «انتقال آموخته¬ها به میدان عمل» که دغدغه همیشگی مدیران و یک شاخص اصلی برای سنجش اثربخشی آموزش است و اقدام در راستای بهبود آن یاری نماید.
کلمات کلیدی
, اثربخشی آموزش, ویژگی های فراگیر, فرایند آموزش@article{paperid:1057601,
author = {لطفی, حمیده and آهنچیان, محمدرضا and کرمی, مرتضی},
title = {کاربست آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد: شناسایی عوامل مربوط به ویژگی های فراگیر و فرایند آموزش},
journal = {آموزش و ارزشیابی},
year = {2016},
volume = {9},
number = {35},
month = {November},
issn = {2345-6299},
pages = {37--63},
numpages = {26},
keywords = {اثربخشی آموزش، ویژگی های فراگیر، فرایند آموزش},
}
%0 Journal Article
%T کاربست آموزش در دانشگاه فردوسی مشهد: شناسایی عوامل مربوط به ویژگی های فراگیر و فرایند آموزش
%A لطفی, حمیده
%A آهنچیان, محمدرضا
%A کرمی, مرتضی
%J آموزش و ارزشیابی
%@ 2345-6299
%D 2016