عنوان : ( پیشینه نظریه حشر صدرالمتالهین در عرفان ابن عربی )
نویسندگان: مهدیه نزاکتی علی اصغری , سیدمرتضی حسینی , علیرضا کهنسال ,چکیده
ملاصدرا بر اساس مبانی اصالت وجود، وحدت تشکیکی و حرکت جوهری، و ابن عربی بر اساس وحدت وجود، قائل به حشر به معنای ظهور متمایز بواطن موجودات اعم از گیاه و حیوان و انسان در عالم قیامت و پس از مرگ در زمین بسیط و گستردهای که شایسته تجلی نور الهی و شهود ملائکه و انبیاء میباشد، همراه با جمع شدن تمام خلایق و موجودات در گروههای مختلف میباشند. همچنین معتقدند که ظهور متمایز بواطن در حشر به این دلیل اتفاق میافتد که بواطن موجودات، اثرِ افعال و افعال هم نشئتگرفته از اغراض نفسانی میباشد که این اغراض در اثر تکرار افعال، به صورت ملکه در درون و باطن رسوخ مینماید. ملاصدرا در بیان و توضیح مواقف حشر مانند صراط و شفاعت بسیار از ابن عربی تأثیر پذیرفته است، به طوری که در نوشتارهایش سخن تازهای جز بیان اصطلاحات و براهین فلسفی مشاهده نمیشود؛ اما بر خلاف این مباحث در مباحثی مانند گروههای مختلف مردم در حشر، موقف بعث و حسابرسی به جز تأثیرات اندکی که از ابن عربی گرفته، بسیار نظرات دقیق و تازهای را به صورت براهین فلسفی مطرح نموده است و در موقف نشر هم، وی تنها تشریحکننده آن موقف میباشد.
کلمات کلیدی
, حشر, بعث, صراط, شفاعت, ملاصدرا, ابن عربی@article{paperid:1057890,
author = {نزاکتی علی اصغری, مهدیه and حسینی, سیدمرتضی and کهنسال, علیرضا},
title = {پیشینه نظریه حشر صدرالمتالهین در عرفان ابن عربی},
journal = {آموزه های فلسفه اسلامی},
year = {2020},
volume = {14},
number = {25},
month = {March},
issn = {2251-9386},
pages = {187--206},
numpages = {19},
keywords = {حشر، بعث، صراط، شفاعت، ملاصدرا، ابن عربی},
}
%0 Journal Article
%T پیشینه نظریه حشر صدرالمتالهین در عرفان ابن عربی
%A نزاکتی علی اصغری, مهدیه
%A حسینی, سیدمرتضی
%A کهنسال, علیرضا
%J آموزه های فلسفه اسلامی
%@ 2251-9386
%D 2020