پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان, دوره (4), شماره (1), سال (2015-9)

عنوان : ( به کارگیری بندهای موصولی فاعلی- فاعلی و فاعلی- مفعولی: مقایسه‌ی نوشتار فارسی‌آموزان عربی‌ زبانِ سطح میانی و پیشرفته )

نویسندگان: علی علیزاده , شراره خالقی زاده ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

در دهه­های اخیر، بررسی­ها و مطالعات در زمینه‌ی پردازش بندهای موصولی در زبان­های مختلف، نقش عمده­ای در تحقیقات مربوط به تحلیل خطاها و زبان­آموزی ایفا کرده است. پژوهش حاضر نیز به بررسی میزان به‌کارگیری بندهای موصولیِ فاعلی‌-فاعلی و فاعلی-مفعولی توسط فارسی­آموزان عربی­زبان و همچنین تحلیل خطاهای آنان در این مقوله‌ی دستوری پرداخته است و به لحاظ نحوی و رده­شناختی تولید جملات حاوی این بندها را در میان دو گروه از فارسی­آموزان میانی و پیشرفته -که براساس آزمون بسندگی به دو گروه با سطح میانی و پیشرفته تقسیم شده بودند- مورد بررسی قرار داده است. بدین منظور، متن‌های نگارش یافته توسط، 64 فارسی­آموز غیرایرانی عربی­زبان از مرکز آموزش زبان فارسی دانشگاه بین­المللی امام خمینی(ره) با موضوعاتی مشخص و یکسان مورد بررسی قرار گرفت. قابل ذکر است که قبلا این نوع ساخت‌های دستوری در کلاس دستور و نگارش آموزش داده شده بودند. نتایج حاصل از پژوهش نشان داد که هرچند فارسی­آموزان عربی­زبان سطح پیشرفته بیشتر از فارسی‌آموزان سطح میانی از بندهای موصولی زبان فارسی استفاده می­کنند، تولید بند موصولیِ فاعلی-مفعولی برای فارسی­آموزان هر دو گروه (سطح میانی و سطح پیشرفته) دشوارتر از بند موصولی فاعلی-فاعلی می‌باشد. همچنین، با وجود تفاوت بسیار اندک بین تعداد انواع خطاها در هر گروه از فارسی­آموزان، یافته­های مربوط به تعداد هر یک از انواع خطاهای فارسی­آموزان نشان داد که در گروه میانی، بیشترین خطا مربوط به بند پایه­ی ناتمام و کمترین خطا مربوط به حذف «که‌«موصولی و حذف نادرست مفعول در بند موصولی فاعلی-‌‌مفعولی است. این در حالی است که در گروه پیشرفته، بیشترین خطا مربوط به بند پایه­ی ناتمام و حذف نادرست مفعول در بند موصولی فاعلی-مفعولی، و کمترین خطا مربوط به حذف نادرست «که‌« موصولی بوده است. کلیدواژگان

کلمات کلیدی

, بند موصولی فاعلی, فاعلی؛ بند موصولی فاعلی, مفعولی؛ «که‌» موصولی؛ خطا
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1058441,
author = {علیزاده, علی and خالقی زاده, شراره},
title = {به کارگیری بندهای موصولی فاعلی- فاعلی و فاعلی- مفعولی: مقایسه‌ی نوشتار فارسی‌آموزان عربی‌ زبانِ سطح میانی و پیشرفته},
journal = {پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان},
year = {2015},
volume = {4},
number = {1},
month = {September},
issn = {2322-5394},
keywords = {بند موصولی فاعلی-فاعلی؛ بند موصولی فاعلی-مفعولی؛ «که‌» موصولی؛ خطا},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T به کارگیری بندهای موصولی فاعلی- فاعلی و فاعلی- مفعولی: مقایسه‌ی نوشتار فارسی‌آموزان عربی‌ زبانِ سطح میانی و پیشرفته
%A علیزاده, علی
%A خالقی زاده, شراره
%J پژوهش‌نامه آموزش زبان فارسی به غیرفارسی زبانان
%@ 2322-5394
%D 2015

[Download]