عنوان : ( مقایسه تاثیر روش های نوروفیدبک کاهش آلفا و افزایش تتا بر یادگیری تکلیف تعقیبی )
نویسندگان: محمدرضا قاسمیان مقدم , حمید رضا طاهری تربتی , علیرضا صابری کاخکی , مجید قشونی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
پژوهش حاضر با هدف مقایسه تأثیر دو نوع پروتکل نوروفیدبک بر یادگیری مهارت حرکتیتعقیبی انجام شد. بدینمنظور 42 نفر در قالب سه گروه "کاهشآلفا"، "افزایشتتا" و کنترل قرار گرفتند. در گروه " کاهشآلفا"، هدف کاهش دامنة آلفا در منطقه قشر حرکتی قبل از شروع تمرین مهارت و در گروه " افزایشتتا" هدف افزایش دامنة تتا در منطقه آهیانهای بلافاصله بعد از اتمام تمرین مهارت بود. سپس افراد در آزمونهای یادداری با وقفههای 90 دقیقه، 24 ساعت و یک هفته بعد شرکت نمودند. نتایج نشان داد در آزمون یادداری اول گروه "کاهشآلفا" عملکرد بهتری نسبت به گروه کنترل داشت. هرچند این برتری در آزمونهای یادداری دوم و سوم معنادار نبود. یافتههای حاضر نشان میدهند با بازداری آلفا و متعاقب آن افزایش تحریک پذیری در منطقه قشر حرکتی میتوان آثار مفیدی در یادگیری یک مهارت حرکتی ایجاد نمود هر چند پایداری این اثر در طول زمان نیاز به مطالعات بیشتری دارد.
کلمات کلیدی
نوروفیدبک؛ یادگیری حرکتی؛ تثبیت حافظه@article{paperid:1058916,
author = {قاسمیان مقدم, محمدرضا and طاهری تربتی, حمید رضا and صابری کاخکی, علیرضا and مجید قشونی},
title = {مقایسه تاثیر روش های نوروفیدبک کاهش آلفا و افزایش تتا بر یادگیری تکلیف تعقیبی},
journal = {مطالعات روان شناسی ورزشی},
year = {2017},
volume = {6},
number = {19},
month = {June},
issn = {2345-2978},
pages = {69--84},
numpages = {15},
keywords = {نوروفیدبک؛ یادگیری حرکتی؛ تثبیت حافظه},
}
%0 Journal Article
%T مقایسه تاثیر روش های نوروفیدبک کاهش آلفا و افزایش تتا بر یادگیری تکلیف تعقیبی
%A قاسمیان مقدم, محمدرضا
%A طاهری تربتی, حمید رضا
%A صابری کاخکی, علیرضا
%A مجید قشونی
%J مطالعات روان شناسی ورزشی
%@ 2345-2978
%D 2017