عنوان : ( انواع و فنون آموزش از منظر صدرالمتالهین )
نویسندگان: فهیمه شریعتی ,چکیده
آموزش در نظر ملاصدرا تحت تاثیر مبانی حکمت متعالیه برداشتن موانع از جلوی تابش و فیضان الهیست. نفس انسان به شیوههای گوناگون علم را که حقیقت وجودی دارد بهطور اکتسابی شامل علوم نظری و عملی و یا بدون کسب مییابد. با توجه به آثار ملاصدرا و اشارات یا تصریحات پراکنده او آموزش در یک نگاه کلی به دو دسته بیرونی و درونی تقسیم میشود. آموزش درونی شامل تفکر، الهام و وحی و آموزش بیرونی شامل نوع بیواسطه و با واسطه است. از نظر صدرالمتالهین آموزش شرایط و فنون خاصی دارد که بدون توجه به آن آموزش درست حاصل نمیشود. تزکیه، تبیین و استحکام مباحث نظری، خلوت، تقلیدگریزی، تمرین، تکرار، آرامش روانی، رعایت ترتیب آموزش معارف و تزویج آنها و طی مسیر درست برای حصول نتیجه از این فنون است. تفاوت ملاصدرا در بیان انواع و فنون آموزش به تفاوت نگاه حکمت متعالیه به علم، بالذات هدف بودن و ماهیت الوهی آموزش باز میگردد.
کلمات کلیدی
, صدرالمتالهین, آموزش, علم, انسان.@article{paperid:1059220,
author = {شریعتی, فهیمه},
title = {انواع و فنون آموزش از منظر صدرالمتالهین},
journal = {جستارهایی در فلسفه و کلام},
year = {2016},
volume = {48},
number = {97},
month = {September},
issn = {2008-9112},
pages = {125--137},
numpages = {12},
keywords = {صدرالمتالهین، آموزش، علم، انسان.},
}
%0 Journal Article
%T انواع و فنون آموزش از منظر صدرالمتالهین
%A شریعتی, فهیمه
%J جستارهایی در فلسفه و کلام
%@ 2008-9112
%D 2016