دومین همایش ملی تنوع‌زیستی و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط‌زیست , 2012-07-11

عنوان : ( چالش ها و راهکارهای مقابله با تخریب منابع طبیعی با استفاده از روش مدیریتی PANR (مطالعه موردی حوزه آبخیز رازآور شهرستان کامیاران استان کردستان) )

نویسندگان: محمد امین پور , مهدی کلاهی ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

یکی از ابعاد بسیار مهم توسعه پایدار که همه نظریه پردازان توسعه به آن پرداخته اند، پایداری اکولوژیکی بطور عام و حفظ توسعه و بهره برداری پایدار از منابع طبیعی بطور خاص نیازمند فراهم آوری اطلاعات دقیق ناشی از فرآیندها، ماهیت و شرایط برنامه ریزی و ارزشیابی آن عملیات و تجزیه و تحلیل مسائل و مشکلات مبتلا به آن منابع است. نظر به اهمیت نقش منابع انسانی در امر برنامه ریزی برای احیاء، حفاظت و جلوگیری از تخریب منابع طبیعی و در راستای جلب مشارکت مردم در برنامه ریزی های توسعه منابع طبیعی و استفاده از دانش بومی و تجارب حوزه های آبخیز در طراحی برنامه های حفاظت، احیاء و مقابله با تخریب منابع طبیعی، بکارگیری روش های مطالعاتی مشارکتی ضروری می نماید. به هر حال به منظور بررسی عوامل مؤثر بر تخریب منابع طبیعی و در جهت جمع آوری اطلاعات مبتنی بر دانش بومی در حوزه آبخیز رازآور شهرستان کامیاران استان کردستان از متدلوژی مسئله یابی مشارکتی منابع طبیعی استفاده گردید. نتایج حاصل از بررسی نشان داد عوامل محیطی و استعدادهای ذاتی منطقه در درجه اول و سپس عوامل انسانی و حیوانی موجبات تخریب و فرسایش منطقه را فراهم آورده است. از روش های آبخیزداری مقابله با فرسایش و تخریب منابع طبیعی، بانکت بندی و از میان روش های بیولوژیکی بذر پاشی به عنوان بهترین گزینه ها توسط مردم ارزیابی شدند.

کلمات کلیدی

, منابع طبیعی, تخریب منابع طبیعی, PANR(ارزیابی مشارکتی منابع طبیعی)
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@inproceedings{paperid:1059644,
author = {محمد امین پور and کلاهی, مهدی},
title = {چالش ها و راهکارهای مقابله با تخریب منابع طبیعی با استفاده از روش مدیریتی PANR (مطالعه موردی حوزه آبخیز رازآور شهرستان کامیاران استان کردستان)},
booktitle = {دومین همایش ملی تنوع‌زیستی و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط‌زیست},
year = {2012},
location = {ارومیه, ايران},
keywords = {منابع طبیعی، تخریب منابع طبیعی،PANR(ارزیابی مشارکتی منابع طبیعی)},
}

[Download]

%0 Conference Proceedings
%T چالش ها و راهکارهای مقابله با تخریب منابع طبیعی با استفاده از روش مدیریتی PANR (مطالعه موردی حوزه آبخیز رازآور شهرستان کامیاران استان کردستان)
%A محمد امین پور
%A کلاهی, مهدی
%J دومین همایش ملی تنوع‌زیستی و تاثیر آن بر کشاورزی و محیط‌زیست
%D 2012

[Download]