پژوهش در برنامه ریزی درسی, دوره (2), شماره (26), سال (2017-8) , صفحات (81-99)

عنوان : ( تحلیلی بر وضعیت برنامه درسی اجرا شده ریاضیات پایه چهارم ابتدایی )

نویسندگان: نسرین صادقی اول , مقصود امین خندقی , محمود سعیدی رضوانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

پژوهش حاضر با هدف بررسی وضعیت برنامه درسی اجرا شده در درس ریاضیات پایه چهارم ابتدایی صورت گرفته است. این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی و جامعه آماری آن، کلاس¬های پایه¬ی چهارم ناحیه 7 شهرستان مشهد در سال تحصیلی 90-89 است. ۷۲ کلاس درسی شامل ۳۶ کلاس پسرانه و ۳۶ کلاس دخترانه به‌صورت تصادفی انتخاب گردید. درادامه این پاراگراف به ابزار اشاره شده است. در این¬ کلاس¬ها دو نوع رفتار معلمان مورد ارزیابی قرار گرفت. در مرحله اول، رفتار تدریس معلمان با استفاده از روش مشاهده سیستم تعاملی فلندرز مورد توصیف و تجزیه و تحلیل قرار گرفت. در مرحله بعد اطلاعات مربوط به رفتار ارزشیابی معلمان از طریق چک لیست محقق ساخته، جمع آوری و توصیف و سپس با استفاده از آزمون¬های تحلیل واریانس یک طرفه و دانکن مورد تجزیه و تحلیل واقع گردید. نتایج نشان می¬دهد، معلمان مورد پژوهش بیشتر روش‌های مستقیم و غیرفعال را به کار می¬گیرند و در این مورد هیچ تفاوت معناداری میان معلمان مرد و زن با تحصیلات و سوابق تدریس مختلف وجود ندارد. تجزیه و تحلیل ارزشیابی های پایانی نیز از غیرفعال بودن آن‌ها حکایت دارد. در تمامی برگه¬های ارزشیابی پایانی سؤالی در سطوح فعال شناختی طرح نگردیده، از میان سطوح غیرفعال نیز، سطح درک و فهم بیشترین تعداد سؤالات و بیشترین میزان نمره را به خود اختصاص داده است. نتایج در همه موارد به استثناء معلمان با سابقه بالای ۳۰-۲۵ سال، هیچ تفاوت معناداری را نشان نمی‌دهد.

کلمات کلیدی

, ارزشیابی, برنامه درسی اجرا شده, برنامه درسی ریاضی, تدریس, سیستم تعاملی فلندرز.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1059782,
author = {صادقی اول, نسرین and امین خندقی, مقصود and سعیدی رضوانی, محمود},
title = {تحلیلی بر وضعیت برنامه درسی اجرا شده ریاضیات پایه چهارم ابتدایی},
journal = {پژوهش در برنامه ریزی درسی},
year = {2017},
volume = {2},
number = {26},
month = {August},
issn = {2676-3281},
pages = {81--99},
numpages = {18},
keywords = {ارزشیابی، برنامه درسی اجرا شده، برنامه درسی ریاضی، تدریس، سیستم تعاملی فلندرز.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T تحلیلی بر وضعیت برنامه درسی اجرا شده ریاضیات پایه چهارم ابتدایی
%A صادقی اول, نسرین
%A امین خندقی, مقصود
%A سعیدی رضوانی, محمود
%J پژوهش در برنامه ریزی درسی
%@ 2676-3281
%D 2017

[Download]