عنوان : ( تاملی در میزان استفاده از ظرفیت درس زبان و ادبیات فارسی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت )
نویسندگان: مهدی صحافیان ,چکیده
مقاله حاضر با تکیه بر ظرفیت بالای هنری زبان و ادبیات فارسی در انتقال ارزشها ،به طرح این سئوال پرداخته است که تا چه میزان از این فرصت برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت استفاده شده است؟ روش پژوهش از نوع تحلیل محتوا میباشد و بر این اساس چهار کتاب زبان و ادبیات فارسی دورة متوسطه با محوریت چهار موضوع کلی ادبیات عاشورایی، ادبیات دفاع مقدس، ادبیات پایداری سایر کشورها و ادبیات انقلاب اسلامی مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج تحلیل موارد زیر را حکایت مینماید: 1- کمتوجهی به توازن و تعادل میان وجوه چهارگانه ادبیات پایداری در تمام پایهها به گونهای که در هر پایه حداقل به یکی از وجوه چهارگانه کلاً بیتوجهی شده است. 2- بیتوجهی به ادبیات دفاع مقدس به ویژه در پایة دوم (فاقد هرگونه محتوایی)و کمتوجهی در پایة پیشدانشگاهی 3- غفلت از ادبیات عاشورایی در پایة دوم 4- پوچ کردن کامل ادبیات انقلاب اسلامی در پایة دوم 5- عدم بهرهبرداری از محتوای کتابهای زبان و ادبیات فارسی در معرفی شهدای دفاع مقدس (اکتفاء به اشاره مختصری درباره یک شهید(شهید آوینی) وذکر نام شهید چمران)
کلمات کلیدی
, کلمات کلیدی , شهادت, دوره متوسطه, کتاب درسی, زبان@inproceedings{paperid:1060252,
author = {صحافیان, مهدی},
title = {تاملی در میزان استفاده از ظرفیت درس زبان و ادبیات فارسی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت},
booktitle = {همایش ملی ایثار و شهادت فرصت ها و چالش ها},
year = {2009},
location = {ايران},
keywords = {کلمات کلیدی
; شهادت; دوره متوسطه; کتاب درسی; زبان},
}
%0 Conference Proceedings
%T تاملی در میزان استفاده از ظرفیت درس زبان و ادبیات فارسی در ترویج فرهنگ ایثار و شهادت
%A صحافیان, مهدی
%J همایش ملی ایثار و شهادت فرصت ها و چالش ها
%D 2009