پترولوژی, دوره (8), شماره (31), سال (2017-12) , صفحات (89-110)

عنوان : ( کانی-شناسی و ژئوشیمی کانسنگ اسکارن آهن و توده نفوذی سینودیوریتی میزبان در منطقه اکتشافی زبرکوه (جنوب غربی بردسکن، استان خراسان جنوبی) )

نویسندگان: حسین ناروئی , آزاده ملکزاده شفارودی , محمدحسن کریم پور ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

منطقه اکتشافی زبرکوه در جنوب غربی شهرستان بردسکن در محدوده استان خراسان جنوبی و در شمال شرقی ایران واقع شده است. واحدهای سنگی منطقه عمدتا شامل سنگهای کربناته دگرگون شده سازندهای ریزو و سلطانیه است که توده¬های سینوگرانیتی و سینودیوریتی در آنها نفوذ نموده¬اند. براساس شواهد صحرایی و آزمایشگاهی مانند کنترل ساختاری زون اصلی کانه¬دار، تشکیل جانشینی متاسوماتیزم با مشخصه کانیهای آبدار حرارت پایین و همراهی مگنتیت و پیریت با کلریت، اپیدوت، کلسیت و کوارتز، کانی¬سازی آهن منطقه از نوع اسکارن حرارت پایین است. احتمالا توده نفوذی جوانتر دیگری در عمق منشاء کانی¬سازی آهن منطقه است. محلول گرمابی کانه¬دار از طریق گسل و یا مرز توده نفوذی و سنگ کربناته به بالا راه پیدا کرده و منجر به تشکیل کانسنگ شده است. عیار آهن بین 54 تا 65 درصد بوده و مقدار سولفور تا بیش از 3 درصد می¬رسد. شیمی کانی مگنتیت و مقادیر Ti، V، Al، Mn، Ni و Cr نیز مشابه ذخایر اسکارن است. توده بیوتیت سینودیوریت میزبان، دارای بافت هیپیدیومورف گرانولار بوده و عمدتا شامل کانیهای پلاژیوکلاز، آلکالی فلدسپار، بیوتیت و آپاتیت است. این توده از نوع آلکالن سری پتاسیم است که در موقعیت درون صفحه¬ای تشکیل شده است. غنی¬شدگی شدید عناصر LREE، عناصر LILE مانند Rb، Cs، Ba و K، عناصر HFSE مانند Nb، Zr، Ti و عنصر P از ویژگیهای این ماگماست. ماگمای مادر این توده از ذوب بخشی درجات پایین گارنت لرزولیت گوشته آستنوسفری تا مرز آستنوسفر- لیتوسفر منشاء گرفته است.

کلمات کلیدی

, اسکارن آهن حرارت پایین, مگنتیت, ژئوشیمی توده¬ نفوذی, زبرکوه, زون تکتونیکی کاشمر- کرمان.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1060453,
author = {ناروئی, حسین and ملکزاده شفارودی, آزاده and کریم پور, محمدحسن},
title = {کانی-شناسی و ژئوشیمی کانسنگ اسکارن آهن و توده نفوذی سینودیوریتی میزبان در منطقه اکتشافی زبرکوه (جنوب غربی بردسکن، استان خراسان جنوبی)},
journal = {پترولوژی},
year = {2017},
volume = {8},
number = {31},
month = {December},
issn = {2228-5210},
pages = {89--110},
numpages = {21},
keywords = {اسکارن آهن حرارت پایین، مگنتیت، ژئوشیمی توده¬ نفوذی، زبرکوه، زون تکتونیکی کاشمر- کرمان.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T کانی-شناسی و ژئوشیمی کانسنگ اسکارن آهن و توده نفوذی سینودیوریتی میزبان در منطقه اکتشافی زبرکوه (جنوب غربی بردسکن، استان خراسان جنوبی)
%A ناروئی, حسین
%A ملکزاده شفارودی, آزاده
%A کریم پور, محمدحسن
%J پترولوژی
%@ 2228-5210
%D 2017

[Download]