عنوان : ( بررسی تجربی اثرموانع (یخ زدگی) برروی نوک بال ایرفویل ناکا 0015 )
نویسندگان: حامدرضا کفاش , حسین عجم , علیرضا تیمورتاش ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
یخ زدگی یکی از پدیده های متداول است که برای هواپیماهایی که در ارتفاع بالاتر از 30000 پا (10000متر) و شرایط آب و هوایی نامساعد پرواز می کنند، رخ می دهد. با تشکیل یخ بر روی بال هواپیما جریان لایه مرزی در محل تشکیل یخ از سطح جدا شده و باعث تولید گرادیان فشار منفی و افزایش سرعت می شود. گرادیان های فشار و سرعت باعث تشکیل گردابه می شوند که گردابه به وجود آمده در پشت یخ، باعث ایجاد ناحیه کم فشار شده و اختلاف فشار ناحیه کم فشار پشت یخ و ناحیه پر فشار جلوی یخ باعث ایجاد نیروی پسای اضافی می شود. در تحقیق حاضر، ساختن نمونه ایرفویل ناکا 0015 و تست آن در آزمایشگاه تونل باد در زاویه حمله های 0 ، 10 درجه و همچنین اثر حضور یخ با استفاده از ساخت نوارهای شبیه ساز یخ از جنس خود بال و ابعاد متناسب با بال در دو موقعیت و در دو شکل متفاوت و مقایسه با کار گذشتگان مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج تجربی با استفاده از به کارگیری فشار سنج های کامپیوتری و جریان سنج سیم داغ به دست آمدهاند. نتایج به دست آمده نشان میدهد که به ترتیب موقعیت و تیزی نوک یخ تأثیر زیادی بر مشخصه¬های جریان پشت ایرفویل و به ویژه ضریب پسا خواهند داشت.