اولین کنفرانس بین المللی مهندسی مکانیک و هوافضا , 2016-04-14

عنوان : ( بررسی تجربی اثرموانع (یخ زدگی) برروی نوک بال ایرفویل ناکا 0015 )

نویسندگان: حامدرضا کفاش , حسین عجم , علیرضا تیمورتاش ,

بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

یخ زدگی یکی از پدیده های متداول است که برای هواپیماهایی که در ارتفاع بالاتر از 30000 پا (10000متر) و شرایط آب و هوایی نامساعد پرواز می کنند، رخ می دهد. با تشکیل یخ بر روی بال هواپیما جریان لایه مرزی در محل تشکیل یخ از سطح جدا شده و باعث تولید گرادیان فشار منفی و افزایش سرعت می شود. گرادیان های فشار و سرعت باعث تشکیل گردابه می شوند که گردابه به وجود آمده در پشت یخ، باعث ایجاد ناحیه کم فشار شده و اختلاف فشار ناحیه کم فشار پشت یخ و ناحیه پر فشار جلوی یخ باعث ایجاد نیروی پسای اضافی می شود. در تحقیق حاضر، ساختن نمونه ایرفویل ناکا 0015 و تست آن در آزمایشگاه تونل باد در زاویه حمله های 0 ، 10 درجه و همچنین اثر حضور یخ با استفاده از ساخت نوارهای شبیه ساز یخ از جنس خود بال و ابعاد متناسب با بال در دو موقعیت و در دو شکل متفاوت و مقایسه با کار گذشتگان مورد بررسی قرارگرفته است. نتایج تجربی با استفاده از به کارگیری فشار سنج های کامپیوتری و جریان سنج سیم داغ به دست آمده‌اند. نتایج به دست آمده نشان می‌دهد که به ترتیب موقعیت و تیزی نوک یخ تأثیر زیادی بر مشخصه¬های جریان پشت ایرفویل و به ویژه ضریب پسا خواهند داشت.

کلمات کلیدی

, ایرفویل , جریان سنج سیم داغ, یخ زدگی, ضریب پسا