پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی, دوره (5), شماره (1), سال (2015-7) , صفحات (255-279)

عنوان : ( انطباق سنجی نظری و مفهومی هماهنگی راهبرد اصلی دانشگاه ها با راهبرد فرهنگ سازمانی آن و راهبردهای نظام مدیریت دانش در کتابخانه های دانشگاهی (ارائه الگوی هماهنگی راهبردی) )

نویسندگان: مجتبی کفاشان کاخکی , مهری پریرخ , سیدرحمت اله فتاحی , فریبرز رحیم نیا ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: هدف این مقاله، زمینه‌یابی نظری و مفهومی هماهنگی راهبرد اصلی دانشگاه‌ها با راهبرد‌های وظیفه‌ای و عملیاتی مدیریت دانش و راهبرد فرهنگ سازمانی در دانشگاه‌ها و کتابخانه‌های دانشگاهی است. طراحی و برازش الگوی هماهنگی راهبردی پژوهش، به مدیران در سطوح مختلف دانشگاه‌ها، به‌ویژه مدیران کتابخانه‌های دانشگاهی کمک می‌کند تا ابزار مناسبی به‌منظور هماهنگی راهبرد‌های سطوح عملیاتی و وظیفه‌ای مدیریت دانش در کتابخانه‌های دانشگاهی با راهبرد اصلی دانشگاه‌ها و راهبرد فرهنگ سازمانی حاکم بر آن را در اختیار داشته باشند. روش: در این پژوهش از روش تحلیل محتوا و ابزار سیاهه‌وارسی برای گردآوری اطلاعات استفاده شد. پس از تحلیل محتوای متون و گردآوری مبانی نظری، ۸ نفر از اعضاء هیئت‌علمی گروه مدیریت دانشگاه فردوسی مشهد به روش نمونه گیری تصادفی در دسترس انتخاب شدند و به سیاهه وارسی پاسخ دادند. یافته‌ها: نتایج به‌دست آمده از سیاهه وارسی، نشان‌دهنده میزان انطباق بالای درونی و ببرونی هر نوع راهبرد پیشنهاد‌شده با نوع مشابه خود در انواع راهبرد‌های مورد مطالعه ود. این به معنای برازش نظری و مفهومی الگوی پیشنهادی پژوهش است.

کلمات کلیدی

هماهنگی; راهبرد اصلی دانشگاه; راهبرد‌های وظیفه‌ای; راهبرد‌های عملیاتی; مدیریت دانش; فرهنگ سازمانی; کتابخانه‌های دانشگاهی