عنوان : ( فسیل شدگی در یادگیری زبان دوم: راهبردهای اجتناب برای فارسی آموزان غیرفارسی زبان )
نویسندگان: مریم سادات اسلامی , اعظم استاجی ,چکیده
پدیده فسیلشدگی یا ثبات غلط در زبان میانی برای اولین بار توسط سلینکر در 1972 مطرح شد. این پدیده در زبان دوم زبانآموز رخ میدهد و یکی از ویژگیهای زبان دوم زبانآموز است که ناشی از انحراف از هنجارهای گویشور بومی زبان و عدم رشد زبان دوم است. این پژوهش به عامل فسیلشدگی یا ثبات غلط، عوامل مهم در این پدیده، و انواع آن در سطوح مختلف زبانی پرداخته است و همچنین با ذکر نمونههایی از خطاهای فارسیآموزان روسیزبان، انواع فسیلشدگی در سطوح مختلف زبانی را در این دسته از فارسیآموزان مورد تبیین قرار داده است. نمونه خطاهای ذکرشده از انشاهای نوشتاری فارسیآموزان روسیزبان که در سطح میانی فارسیآموزی هستند، استخراج شده است. در نهایت، راهبردهای کاهش این عامل موثر در فرایند یادگیری زبان دوم، بهمنظور بهرهگیری از آن در آموزش موثر فارسی به غیرفارسی زبانان بحث شده است. با توجه به اهداف این پژوهش، نتیجه حاصل از درک و شناخت این عامل موثر در فرایند یادگیری زبان فارسی در درک و رشد بهتر این زبان برای غیرفارسیزبانان موثر خواهد بود. همچنین بهرهگیری از شیوههای ارائه شده در اجتناب از این عامل در زبان فارسی بهعنوان زبان دوم، سبب بهبود و رشد بهتر فرایند زبانآموزی در فارسیآموزان غیرفارسیزبان میگردد.
کلمات کلیدی
, کلیدواژگان: فسیل شدگی, ثبات غلط, زبان بینابین, فارسی بهعنوان زبان دوم, فارسیآموزان روسیزبان@article{paperid:1060827,
author = {اسلامی, مریم سادات and استاجی, اعظم},
title = {فسیل شدگی در یادگیری زبان دوم: راهبردهای اجتناب برای فارسی آموزان غیرفارسی زبان},
journal = {زبان پژوهی},
year = {2016},
volume = {8},
number = {20},
month = {December},
issn = {2008-8833},
pages = {7--25},
numpages = {18},
keywords = {کلیدواژگان: فسیل شدگی، ثبات غلط، زبان بینابین، فارسی بهعنوان زبان دوم، فارسیآموزان روسیزبان},
}
%0 Journal Article
%T فسیل شدگی در یادگیری زبان دوم: راهبردهای اجتناب برای فارسی آموزان غیرفارسی زبان
%A اسلامی, مریم سادات
%A استاجی, اعظم
%J زبان پژوهی
%@ 2008-8833
%D 2016