عنوان : ( مطالعه کیفی دیدگاه صاحبنظران آموزش عالی در مورد بازاریابی خدمات در بخش دولتی )
نویسندگان: محمد مهرآیین , سعید مرتضوی , فاطمه بخشی جعفرآبادی ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
شرایط رقابتی روزافزون حاکم بر مؤسسات بخش خصوصی، سازمانهای بخش دولتی را نیز تحت تأثیر قرار داده و لزوم بکارگیری مفاهیم و ابزارهای بازاریابی را تشدید نموده است. با توجه به این مطلب که چگونگی دیدگاه ها و برداشتهای کارگزاران بخش دولتی نسبت به مفاهیم بازاریابی، میتواند در میزان بکارگیری این مفاهیم در سازمانهای بخش دولتی مؤثر باشد؛ تحقیق حاضر در پی تفسیر دیدگاه ها و برداشتهای صاحبنظران حوزه آموزش عالی بهعنوان یکی از مهمترین سازمانهای بخش دولتی، درباره این مفاهیم بوده است.تحقیق حاضر با رویکرد کیفی، روش پدیدارنگاری و با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته در دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. برای انتخاب نمونه، روش نمونه گیری گلوله برفی که جزو روشهای نمونه گیری هدفمند می باشد، تا حصول اصل اشباع نظری بکار گرفته شد. داده ها با استفاده از روش تحلیل پدیدارنگاری و به کمک نرمافزار Nvivo تحلیل گردید. یافته های این پژوهش، 9 مفهوم اصلی است که میتوان آنها را در دو دسته اصلی تقسیم بندی نمود. دسته اول شامل "کاربردی بودن مفاهیم بازاریابی در بخش دولتی"، "سازگاری مفاهیم بازاریابی با ویژگیهای بخش دولتی"، "عدم باورمندی مدیران نسبت به مفاهیم بازاریابی" می باشد که بیانگر ادراک کلی مصاحبهشوندگان از مفهوم بازاریابی و بیانگر گرایش و دیدگاه ایشان نسبت به مفاهیم بازاریابی در بخش دولتی میباشد. دسته دوم که شامل "محصولات آموزشی و پژوهشی"، "شهریه تحصیل"، "ابزارهای ترفیعی"، "اعضای هیأت علمی و کارکنان دانشگاه"، "شواهد فیزیکی" و "فرایند" است، دیدگاه مصاحبه شوندگان را درباره عناصر آمیخته بازاریابی خدمات به عنوان یکی از مفاهیم اصلی بازاریابی، تشریح می کند.
کلمات کلیدی
بازاریابی خدمات؛ رویکرد کیفی؛ پدیدارنگاری؛ بخش دولتی؛ آموزش عالی@article{paperid:1061791,
author = {مهرآیین, محمد and مرتضوی, سعید and بخشی جعفرآبادی, فاطمه},
title = {مطالعه کیفی دیدگاه صاحبنظران آموزش عالی در مورد بازاریابی خدمات در بخش دولتی},
journal = {مطالعات رفتار مصرف کننده},
year = {2017},
volume = {3},
number = {3},
month = {February},
issn = {2383-4145},
pages = {89--117},
numpages = {28},
keywords = {بازاریابی خدمات؛ رویکرد کیفی؛ پدیدارنگاری؛ بخش دولتی؛ آموزش عالی},
}
%0 Journal Article
%T مطالعه کیفی دیدگاه صاحبنظران آموزش عالی در مورد بازاریابی خدمات در بخش دولتی
%A مهرآیین, محمد
%A مرتضوی, سعید
%A بخشی جعفرآبادی, فاطمه
%J مطالعات رفتار مصرف کننده
%@ 2383-4145
%D 2017