عنوان : ( التقاط ناسازوار در جهت گیری های عملی برنامه درسی دانشجو معلمان: نظریه داده بنیاد )
نویسندگان: راحله پوراسماعیل , مقصود امین خندقی , بهروز مهرام ,چکیده
پژوهش حاضر با هدف کشف نوع جهتگیری عملی برنامه درسی و تبیین چگونگی شکلگیری آن در دانشجو معلمان با استفاده از روش نظریه داده بنیاد انجام شد. جامعه مورد پژوهش، دانشجو معلمان ورودی 1391 دانشگاه فرهنگیان شهید هاشمی نژاد مشهد بود که بر اساس روش نمونه گیری هدفمند (نمونه گیری موارد مطلوب)، تعداد 27 نفر از این دانشجو معلمان انتخاب و اشباع نظری مبنای کفایت نمونه قرار گرفت. در این پژوهش از ابزارهای مصاحبه باز و مشاهده مشارکتی مستقیم برای جمع آوری دادهها استفاده گردید. نتایج ناظر بر سوال نخست نشان داد جهتگیری عملی برنامه درسی دانشجو معلمان، نوعی التقاط ناسازوار و فاقد جهتگیری عملی یکپارچه مشخص نسبت به برنامهدرسی است و غالبا میان جهتگیری های برنامه درسی ایجادشده شباهت و هماهنگی وجود ندارد. در این بین غالبا ترکیب جهتگیری های موضوعی/دیسیپلینی، انسان-گرایانه و اجتماعی بیشترین گرایش را به خود اختصاص داده اند و جهتگیری عملی برنامه درسی با جهتگیری اسلامی اعلام شده نظام آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران هماهنگ نیست. یافته ها در خصوص چگونگی شکلگیری جهتگیری عملی برنامه درسی در فرایند زیسته دانشجو معلمان نشان دهنده 7 مقوله کلی است که در قالب سه طبقه ویژگی های شخصیتی، تجارب یادگیری و تجارب عملی شکل گرفته است. تجارب یادگیری ناسازگار به عنوان مقوله محوری و کانون این فرایند، حاصل التقاط تجارب یادگیری متفاوت و متعارضی است که در فرایند زیسته دانشجو معلمان، قبل و بعد از ورود به تربیت معلم ایجاد و سبب شکلگیری جهتگیریهای عملی التقاطی ناسازوار در آنان میشود.
کلمات کلیدی
, جهتگیری برنامهدرسی, جهتگیری عملی برنامه درسی, جهت گیری التقاطی ناسازوار, تجارب یادگیری ناسازگار, نظریه داده بنیاد.@article{paperid:1062418,
author = {پوراسماعیل, راحله and امین خندقی, مقصود and مهرام, بهروز},
title = {التقاط ناسازوار در جهت گیری های عملی برنامه درسی دانشجو معلمان: نظریه داده بنیاد},
journal = {پژوهش های برنامه درسی},
year = {2018},
volume = {8},
number = {1},
month = {September},
issn = {2251-6794},
pages = {1--30},
numpages = {29},
keywords = {جهتگیری برنامهدرسی، جهتگیری عملی برنامه درسی، جهت گیری التقاطی ناسازوار، تجارب یادگیری ناسازگار، نظریه داده بنیاد.},
}
%0 Journal Article
%T التقاط ناسازوار در جهت گیری های عملی برنامه درسی دانشجو معلمان: نظریه داده بنیاد
%A پوراسماعیل, راحله
%A امین خندقی, مقصود
%A مهرام, بهروز
%J پژوهش های برنامه درسی
%@ 2251-6794
%D 2018