عنوان : ( تاثیر رقابت در بازار حسابرسی بر کیفیت حسابرسی: نقش اندازه بازار حسابرسی )
نویسندگان: فرزانه نصیرزاده , جواد اورادی , رضا حصارزاده ,بر اساس تصمیم نویسنده مقاله دسترسی به متن کامل برای اعضای غیر دانشگاه ممکن نیست
چکیده
هدف اصلی این پژوهش، در وهلۀ اول بررسی تأثیر رقابت در بازار حسابرسی بر کیفیت حسابرسی و در وهلۀ دوم بررسی نقش اندازۀ بازار حسابرسی بر رابطۀ مذکورمیباشد. در این راستا، برای اندازهگیری رقابت در بازار حسابرسی از سه شاخصِ تمرکز حسابرس، تمرکز صاحبکار و فشار رقابتی رقبا و برای کیفیت حسابرسی از معیار تجدید ارائه حسابداری استفاده شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل 311 شرکت پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران و دورۀ مطالعه، سالهای 3116 تا 3131 را در بر میگیرد. یافتههای پژوهش با استفاده از رگرسیون الجیت، نشان از آن دارد که بین شاخص های رقابت در بازار حسابرسی و کیفیت حسابرسی رابطه معناداری وجود ندارد. در ادامه، نتایج پژوهش نشان داد که اندازۀ بازار حسابرسی بر رابطه بین شاخص تمرکز صاحبکار و کیفیت حسابرسی، اثر منفی و معناداری دارد. ولی، اثر اندازۀ بازار حسابرسی بر رابطه بین شاخصهای تمرکز حسابرس و فشار رقابتی رقبا با کیفیت حسابرسی معنادار نیست.
کلمات کلیدی
, رقابت در بازار حسابرسی, کیفیت حسابرسی, تجدید ارائه حسابداری, اندازه بازار حسابرسی@inproceedings{paperid:1062490,
author = {نصیرزاده, فرزانه and اورادی, جواد and حصارزاده, رضا},
title = {تاثیر رقابت در بازار حسابرسی بر کیفیت حسابرسی: نقش اندازه بازار حسابرسی},
booktitle = {اولین همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران},
year = {2017},
location = {مشهد, ايران},
keywords = {رقابت در بازار حسابرسی، کیفیت حسابرسی، تجدید ارائه حسابداری، اندازه بازار حسابرسی},
}
%0 Conference Proceedings
%T تاثیر رقابت در بازار حسابرسی بر کیفیت حسابرسی: نقش اندازه بازار حسابرسی
%A نصیرزاده, فرزانه
%A اورادی, جواد
%A حصارزاده, رضا
%J اولین همایش ملی حسابرسی و نظارت مالی ایران
%D 2017