پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی, دوره (5), شماره (2), سال (2016-4) , صفحات (62-83)

عنوان : ( شناسایی فرایندها و فعالیت‎های مرتبط با مدیریت دانش برای اجرای موفق برنامه راهبردی مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش )

نویسندگان: منصور میرزائی , مهری پریرخ , علی رضا اسفندیاری مقدم ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف: این پژوهش با هدف شناسایی فرایندهای مدیریت دانش برای اجرای موفق برنامه راهبردی توسعه خدمات در مرکز اطلاع رسانی دانشگاه فردوسی مشهد انجام شد. روش شناسی: از رویکرد کیفی و روش مطالعه موردی برای تحلیل 14 راهبرد از حوزه راهبردی آموزش که نمونه پژوهش می‎باشد، استفاده شد. چرخه مدیریت دانش (شش مرحله‌ای) به عنوان چارچوب نظری برای طراحی ماتریس یک در شش برای گردآوری اطلاعات بهره گرفته شد. از آنجائیکه هر راهبرد به یک زمینه موضوعی مرتبط بود، مجموعه ای از متون در پیوند با هر راهبرد شناسایی، مطالعه، و مفاهیم کدگذاری گردید. این مفاهیم تفسیر و تبدیل به اقدام شدند. برای روایی تحلیل‎های انجام گرفته، 6 ماتریس از 14 ماتریس طراحی شده میان 12 داور متخصص به قضاوت گذاشته شد. از نظر آنان میزان همخوانی اقدام ها با راهبرد مربوطه در حد زیادی (میانه نظرات برابر با 8) بود. همچنین، همخوانی میان اقدام ها با هدف هر مرحله از چرخه مدیریت دانش از نظر آنان در وضع خوبی (میانه نظرات برابر با 9) قرار داشت. یافته ها: نتیجه داوری‎ها در پیوند با راهبردهای حوزه آموزش نشان داد که توافق میان داوران و پژوهشگر در انتخاب اقدام¬ها وجود دارد. نتایج نظرسنجی از داوران در مورد ماتریس های طراحی شده در حوزه راهبردی آموزش مشخص می‎کند که میان اقدامهای انتخاب شده و راهبردها (با میانه نظرات برابر با 8) ،همچنین رابطه میان اقدامهای در نظرگرفته شده با هدف هر مرحله از فرایند مدیریت دانش (میانه 9) رابطه مناسبی برقرار است. انتظار می‎رود اجرای اقدامهای تعیین شده به موفقیت برنامه راهبردی پیشگفته بینجامد. نتیجه گیری: بر پایه گزارش اعتبارسنجی انجام شده، مفاهیمی که در رابطه با هر راهبرد از متون استخراج شد و فرایند تحلیل قیاسی که برای همخوان سازی این مفاهیم با هر مرحله از مدیریت دانش و نیز راهبرد مربوطه سپری شد که در بندهای مختلف مرتبط با حوزه راهبردی آموزش به آن اشاره گردید از دیدگاه صاحب نظران روا بوده است. به این ترتیب، می توان انتظار داشت اقدام های درنظر گرفته شده برای راهبردهای مختلف حوزه راهبردی آموزش به اجرایی شدن این راهبردها کمک نمایند.

کلمات کلیدی

, برنامه ریزی راهبردی, مدیریت دانش, مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد, برنامه ریزی راهبردی برای توسعه و تحول در خدمات کتابخانه‎های دانشگاه فردوس
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1062544,
author = {میرزائی, منصور and پریرخ, مهری and علی رضا اسفندیاری مقدم},
title = {شناسایی فرایندها و فعالیت‎های مرتبط با مدیریت دانش برای اجرای موفق برنامه راهبردی مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش},
journal = {پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی},
year = {2016},
volume = {5},
number = {2},
month = {April},
issn = {2251-6344},
pages = {62--83},
numpages = {21},
keywords = {برنامه ریزی راهبردی، مدیریت دانش، مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد، برنامه ریزی راهبردی برای توسعه و تحول در خدمات کتابخانه‎های دانشگاه فردوسی مشهد، خدمات کتابخانه‎های دانشگاهی},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T شناسایی فرایندها و فعالیت‎های مرتبط با مدیریت دانش برای اجرای موفق برنامه راهبردی مرکز اطلاع رسانی و کتابخانه مرکزی دانشگاه فردوسی مشهد در حوزه آموزش
%A میرزائی, منصور
%A پریرخ, مهری
%A علی رضا اسفندیاری مقدم
%J پژوهشنامه کتابداری و اطلاع رسانی
%@ 2251-6344
%D 2016

[Download]