راهبرد فرهنگ , دوره (10), شماره (39), سال (2018-2) , صفحات (183-211)

عنوان : ( تأثیر مطالعه کتاب های معنوی و حماسی بر ارزش های اسلامی ـ ایرانی و رفتار اخلاقی دانش آموزان دختر با زمینه انحرافات اخلاقی )

نویسندگان: مریم امیرکانیان , بهروز مهرام , محمود سعیدی رضوانی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

هدف پژوهش، بررسی تاثیر مطالعه‏ ی کتاب‏های معنوی و حماسی بر ارزش های اسلامی ـ ایرانی و رفتار اخلاقی دانش‏آموزان دختر مقطع متوسطه بود. روش مطالعه آزمایشی و از نوع طرح تک آزمودنی با خطوط پایه چندگانه بود. ابتدا در قالب خط پایه و بدون مداخله، رفتار اخلاقی و ارزش های اسلامی ـ ایرانی آزمودنی ها مورد بررسی قرار گرفت و سپس در فواصل بیست روز و در پنج نوبت، کتاب های تعیین شده به آزمودنی ها ارائه و تغییرات رفتاری و ارزشی مورد بررسی قرار گرفت. نمونه شامل چهار نفر از دانش‏آموزان دختر سال سوم متوسطه یک دبیرستان در شهر مشهد بود که به صورت هدفمند انتخاب و تغییرات آنان در دو مولفه نگرش نسبت به ارزش‏های دینی و ملی و رفتار اخلاقی بررسی شد. برای سنجش نگرش به ارزش های اسلامی - ایرانی از پرسشنامه نگرش سنج و برای سنجش رفتار اخلاقی، از سیاهه مشاهده رفتار استفاده گردید. نتایج نشان داد که نگرش مثبت دانش‏آموزان به ارزش‏های اسلامی – ایرانی؛ با مطالعه‏ی کتاب‏های زندگینامه‏ای شخصیت‏های معنوی و حماسی افزایش یافته و رفتارهای غیر اخلاقی آن‏ها به طور چشمگیری کاهش داشته است. تدوین برنامه‏های مطالعاتی و ترغیب نوجوانان به مطالعه زندگی و منش شهدا و حماسه سازان انقلاب اسلامی و دفاع مقدس؛ از توصیه‏های این مطالعه بوده است که همخوان با اصل الگوپردازی و اسوه بخشی در مبانی تربیت اسلامی است.

کلمات کلیدی

, رفتار اخلاقی, ارزش اخلاقی, کتاب, شخصیت‏ حماسی و معنوی, هویت اسلامی ـ ایرانی.