سراج منیر, دوره (6), شماره (21), سال (2016-3) , صفحات (137-161)
عنوان : ( نقش سیاق در تفسیر آیة تبلیغ )
نویسندگان: عباس اسمعیلی زاده , محبوبه غلامی ,فایل:
Full Text

چکیده
فریقین نقاط مشترک متعدّدی در تفسیر آیة تبلیغ دارند که راه را برای درک درست معنای آیه همواره میکند، لیکن در تعیین آنچه بر پیامبر خدا(ص) نازل شده در این آیه مأمور به تبلیغ آن بوده، دچار اختلاف نظر هستند. از یک سو، تهدید خداوند و از سوی دیگر، وعده برای حفظ پیامبر(ص)، به اهمیّت بررسی مورد نزول آیه میافزاید. این آیه یکی از ادلّة شیعه، به ولایت امام علی(ع) با استناد به دلیلهای قرآنی و روایی است. این دلالتها به صورتهای مختلفی تبیین شده است. یکی از دلالتهایی که کمتر به آن پرداخته شده، توجّه نکردن به سیاق آیه و تأثیر آن در ظهور و فهم معنای آیه است. دستاورد این بحث، پس از تبیین سیاق درونی آیه و با توجّه به شواهد درونی آیه، اثبات ولایت علی(ع) است و با اندکی تدبّر در سیاق آیه، به این نکته میرسیم که این آیات ارتباط عمیقی با یکدیگر دارند.