عنوان : ( مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان )
نویسندگان: جلیل الله فاروقی هندوالان , علی علیزاده , نیلوفر هاشمزاده ,چکیده
هدف پژوهش حاضر بررسی و مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان از حیث ویژگی های کلامی و غیر کلامی می باشد. در بخش کلامی به بررسی ویژگی های نحوی و واژگانی مهمتر و برجسته تر و در بخش غیر کلامی تحلیل رنگ، تکنیک طبقه بندی پنهان، برجسته سازی، فرازبان، جذب مخاطب از طریق برقراری تماس چشمی و موازات تصویری در تصاویر تبلیغات صورت پذیرفت. پس از تحلیل داده ها مشخص گردید که قالب گفتمانی تبلیغات در دو رسانه مورد نظر دارای تفاوتها و شباهت هایی با یکدیگر می باشند. از حیث ویژگی های کلامی این تفاوتها شامل کاربرد اندک ساخت پرسشی و به کارگیری بیشتر لغات بیگانه و نامأنوس در تبلیغات مجلات نسبت به اینترنت بود. کاربرد ساخت امری، نحو گسسته، استفاده از سبک رسمی و نوشتاری و نیز به کارگیری صفات مطلق در هر دو گروه تبلیغات مورد نظر جزو شباهتهای مشاهده شده در قسمت ویژگیهای کلامی بودند. بر اساس ویژگیهای غیر کلامی، مشاهده گردید که تبلیغات اینترنتی و مجلات از لحاظ کاربرد رنگهای گرم و سرد، و بهره گیری از موازات تصویری با هم متفاوت هستند؛ اما هر دو گروه تبلیغات مورد نظر در به کارگیری تکنیک طبقه بندی پنهان، فرازبان در نوشتار، برجسته سازی در تصاویر و برقراری تماس چشمی با مخاطب به طور مشابه عمل می کنند.
کلمات کلیدی
, گفتمان تبلیغات, اینترنت , مجلات , ویژگی های کلامی , ویژگی های غیر کلامی@article{paperid:1062916,
author = {جلیل الله فاروقی هندوالان and علیزاده, علی and نیلوفر هاشمزاده},
title = {مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان},
journal = {زبان شناخت},
year = {2017},
volume = {7},
number = {2},
month = {March},
issn = {2099-8002},
pages = {39--56},
numpages = {17},
keywords = {گفتمان تبلیغات، اینترنت ، مجلات ، ویژگی های کلامی ، ویژگی های غیر کلامی},
}
%0 Journal Article
%T مقایسه قالب گفتمانی تبلیغات در اینترنت و مجلات فارسی زبان
%A جلیل الله فاروقی هندوالان
%A علیزاده, علی
%A نیلوفر هاشمزاده
%J زبان شناخت
%@ 2099-8002
%D 2017