محیط زیست جانوری, سال (2017-12)

عنوان : ( اثرات رژیم غذایی حاوی اسید آلی و سرکه سیب بر یکپارچگی هپاتوپانکراس و فلور باکتریایی روده در میگوی وانامی Litopenaeus vannamei. )

نویسندگان: سجاد پور مظفر , عبدالمجید حاجی مرادلو , حمیدرضا احمدنیای مطلق , رضا گودرزی ,
فایل: Full Text

استناددهی: BibTeX | EndNote

چکیده

خطر شیوع و بروز بیماری‌ها در صنعت آبزی‌پروری همزمان با ممنوعیت و کاهش استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها همراه شد. بنابراین، علاقه‌مندی گسترده‌ای جهت شناسایی جایگزین مناسب برای آنتی‌بیوتیک‌ها مورد توجه قرار گرفت. یکی از جایگزین‌های مناسب، اسیدهای آلی یا نمک‌هایشان است که در صنعت غذای جانوری به عنوان غذای ضد میکروبی استفاده می‌شود. به هر حال اطلاعات اندکی از کاربرد آن‌ها و یا تولیدات طبیعی‌شان همچون سرکه سیب در صنعت پرورش میگو وجود دارد. هدف از این مطالعه، بررسی اثر جیره غذایی حاوی سرکه سیب و پروپیونیک اسید بر بافت‌شناسی هپاتوپانکراس، شمارش تعداد هموسیت¬¬ و فلور باکتریایی روده میگوی وانامی می‌باشد. در این مطالعه تعداد 225 قطعه میگو وانامی با وزن 04/0±2/10 گرم با رژیم غذایی حاوی سرکه سیب و پروپیونیک اسید به مدت 60 روز تغذیه شدند. تیمارها شامل، سه جیره‌ی آزمایشی حاوی سطوح صفر، 1% سرکه سیب و 5/0% پروپیونیک اسید بود. در پایان دوره به صورت تصادفی از میگوها نمونه‌برداری شد. نتایج نشان داد که تعداد کل هموسیت در میگوهای تغذیه شده با جیره غذایی مکمل افزایش معنی‌داری داشت (05/0 p <). تعداد سلول‌های کیسه‌ای تفاوت معنی‌داری در میان تیمارها مشاهده نشد (05/0 p >)، در حالی که تعداد سلول‌های جذبی- ذخیره‌ای در تیمارهای حاوی سرکه سیب و پروپیونیک اسید کاهش معنی‌داری داشت و بیشترین کاهش هم در تیمار سرکه سیب به مشاهده شد (05/0 p <). از طرفی، نتایج نشان داد که قطر توبول¬های هپاتوپانکراس در تیمار پروپیونیک اسید کاهش داشت. همچنین، کل باکتری‌های قابل کشت در روده میگوهای تغذیه شده با سرکه سیب و پروپیونیک اسید کاهش معنی‌داری در مقایسه با گروه کنترل داشت (05/0 p <). این مطالعه، اولین اطلاعات گزارش شده در مورد استفاده از سرکه سیب در رژیم غذایی آبزیان می‌باشد. این یافته‌ها نشان داد که، سرکه می‌تواند به عنوان جایگزینی مناسب برای اسیدهای آلی معرفی شود و همچنین پتانسیل بزرگی برای استفاده از این ماده در جیره غذایی میگوی وانامی وجود دارد.

کلمات کلیدی

, کلمات کلیدی: سرکه سیب, میگوی وانامی, فلور باکتریایی, هپاتوپانکراس, تعداد هموسیت کل.
برای دانلود از شناسه و رمز عبور پرتال پویا استفاده کنید.

@article{paperid:1063418,
author = {سجاد پور مظفر and عبدالمجید حاجی مرادلو and احمدنیای مطلق, حمیدرضا and رضا گودرزی},
title = {اثرات رژیم غذایی حاوی اسید آلی و سرکه سیب بر یکپارچگی هپاتوپانکراس و فلور باکتریایی روده در میگوی وانامی Litopenaeus vannamei.},
journal = {محیط زیست جانوری},
year = {2017},
month = {December},
issn = {2717-1388},
keywords = {کلمات کلیدی: سرکه سیب، میگوی وانامی، فلور باکتریایی، هپاتوپانکراس، تعداد هموسیت کل.},
}

[Download]

%0 Journal Article
%T اثرات رژیم غذایی حاوی اسید آلی و سرکه سیب بر یکپارچگی هپاتوپانکراس و فلور باکتریایی روده در میگوی وانامی Litopenaeus vannamei.
%A سجاد پور مظفر
%A عبدالمجید حاجی مرادلو
%A احمدنیای مطلق, حمیدرضا
%A رضا گودرزی
%J محیط زیست جانوری
%@ 2717-1388
%D 2017

[Download]