عنوان : ( کلیشه سازی آرمانشهر در تبلیغات تلویزیونی ایران: بررسی آگهیهای بازرگانی لوازم خانگی )
نویسندگان: عذرا قندهاریون , محبوبه رستمی ,چکیده
آگهی های تبلیغاتیِ تصویری به عنوان بخش مهمی از رسانۀ تصویری همواره تأثیر مهمی در شکل گیری ایده های نو، تغییر و یا رهبری سبک زندگی مردم هر جامعه داشته است. رسالت آگهی های تبلیغاتی همواره معرفی و عرضۀ محصول در بهترین شکل به منظور دستیابی به بالاترین سطح فروش است، لذا سازندگان همواره توجه ویژه ای به زیباسازی تولیدات خود داشته اند. این توجه تا جایی است که دنیای تبلیغات به تدریج دنیایی آرمانی و دور از سطح زندگی عامه مردم به نظر می رسد. در گذر زمان به منظور طبیعی جلوه دادن همان دنیای آرمانی، چنین تصویری تبدیل به کلیشه می شود. در این راستا، کلیشۀ آرمان شهر دارای محدوده ای با قوانین و تعاریف خاص خود است که مخاطب را بیش از پیش به سوی خود فرا می خواند. مقالۀ حاضر با بهره گیری از نظرات کِلِر سایمون ، ایگلتون، بنجامین و پیکرینگ در باب ارتباط ایدئولوژی، هنر، کلیشه و رسانه، به بررسی چراها و چگونگی تبدیل آرمان-شهر به کلیشه پرداخته و سپس با تآکید بر تبلیغات تلویزیونی لوازمخانگی در دهۀ نود شمسی، این موضوع را از طریق مطالعۀ عینی پی می گیرد. در پایان بررسی ها نشان می دهد که مناسب ترین راه برای تزریق ایدئولوژی در سطح جامعه، کلیشه سازی و طبیعی جلوه دادن دنیای آرمانی است که مخاطب آشنایی از پیش با آن ندارد.
کلمات کلیدی
, کلیدواژه: مطالعات رسانه, تبلیغات تلویزیونی, صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران, آرمان شهر, کلیشه, ایدئولوژی@article{paperid:1063841,
author = {قندهاریون, عذرا and رستمی, محبوبه},
title = {کلیشه سازی آرمانشهر در تبلیغات تلویزیونی ایران: بررسی آگهیهای بازرگانی لوازم خانگی},
journal = {رسانه و فرهنگ},
year = {2017},
volume = {1},
number = {7},
month = {September},
issn = {2383-062X},
pages = {67--87},
numpages = {20},
keywords = {کلیدواژه: مطالعات رسانه، تبلیغات تلویزیونی، صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران، آرمان شهر، کلیشه، ایدئولوژی},
}
%0 Journal Article
%T کلیشه سازی آرمانشهر در تبلیغات تلویزیونی ایران: بررسی آگهیهای بازرگانی لوازم خانگی
%A قندهاریون, عذرا
%A رستمی, محبوبه
%J رسانه و فرهنگ
%@ 2383-062X
%D 2017